Whatsapp maakt gesponsorde berichten mogelijk

Abonneer je gratis op Techzine!

WhatsApp heeft zijn privacyvoorwaarden flink aangepast. Het bedrijf gaat bepaalde gebruikersgegevens nu delen met Facebook en mogelijk zelfs met andere bedrijven. Het wil namelijk aanpassen hoe bedrijven consumenten kunnen benaderen binnen de app.

Als voorbeeld geeft WhatsApp de mogelijkheid voor bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij om een consument een berichtje te sturen als een vlucht vertraagd is. Tegelijk zet dit de deur open voor bedrijven om consumenten ook te benaderen met aanbiedingen en andere commerciële boodschappen. In een poging te zorgen dat WhatsApp dan niet gaat veranderen in een dienst vol spam, wil het dat gebruikers "deze manier van communiceren zelf kan beheren".

Tegelijk gaat het dus gegevens delen met Facebook, ondanks beloftes dat dit niet zou gebeuren. Zo zou de database van WhatsApp gedeeld moeten worden met die van Facebook en worden ook telefoonnummers doorgezet naar het bedrijf. Berichten zullen wel privé blijven volgens WhatsApp, want die kan het immers zelf niet eens inzien.

"Ondanks dat we de komende maanden meer gaan samenwerken met Facebook, blijven je berichten privé en kan niemand anders ze lezen. WhatsApp niet, Facebook niet en ook niet iemand anders" schrijft het in een statement over de nieuwe voorwaarden.