‘Amazon en Pandora komen beide met goedkope muziekdienst’

Abonneer je gratis op Techzine!

Er zijn al een tijd geruchten over een mogelijke muziekstreamingdienst van Amazon. Daarnaast zou ook Pandora, dat in de Verenigde Staten al actief is, mogelijk internationaal uitbreiden. Volgens de doorgaans welingelichte New York Times komen beide bedrijven over enkele weken met een eigen muziekdienst.

De New York Times schrijft dat de diensten hooguit 5 dollar per maand moeten gaan kosten, om zo de concurrentie met gevestigde namen als Spotify en Apple Music aan te gaan, die beiden het dubbele vragen van abonnees. De verwachting is dat Pandora deze week nog met een aankondiging komt.

Dat bedrijf is op dit moment niet in Europa beschikbaar. Het biedt gebruikers de mogelijkheid om naar radiostations te luisteren, waarbij nummers voorgeselecteerd worden op basis van de smaak van een gebruiker. Het is dus tot nu toe niet mogelijk om binnen Pandora zelf te selecteren welk nummer afgespeeld wordt.

Het plan van Pandora zou zijn om zijn reclamevrije versie, die vijf dollar per maand kost, om te bouwen tot een traditionelere streamingdienst zoals die van Apple en Spotify. Dat plan zou pas in december gerealiseerd moeten worden, maar voor die tijd zouden gebruikers al belangrijke extra functionaliteiten krijgen die die Pandora iets meer doen lijken op een traditionele muziekstreamingdienst.

De ambities van Amazon liggen iets anders: dat zou van plan zijn om een streamingdienst zoals die van Spotify en Apple Music te lanceren. Daarbij krijgen gebruikers in bezit van de Amazon Echo een korting van vijftig procent. De gebruiker zonder Echo zou 10 dollar moeten betalen en de gebruiker met slechts 5 dollar.

Beide bedrijven onderhandelen al enkele maanden met diverse platenlabels, in een poging een eigen streamingdienst op te kunnen zetten. Mochten de plannen daadwerkelijk uitgevoerd worden, is dat een interessante ontwikkeling. Toen Apple zijn muziekdienst nog niet gelanceerd had, wilde het een lagere maandprijs vragen dan Spotify, maar mocht dat niet van platenlabels. Nu lijkt het erop dat de labels toch wel eens overstag kunnen gaan, wat meteen de vraag oproept wat dat brengt voor de reeds gevestigde muziekdiensten.