Tableau wordt het verbindend analytics-portfolio van Salesforce

Abonneer je gratis op Techzine!

Tableau integreert nu meer met het Salesforce-ecosysteem en wordt daardoor het alles met elkaar verbindende analytics-portfolio. Dit maakten Tableau en moederbedrijf Salesforce onlangs bekend.

Sinds de overname van Tableau door Salesforce zijn beide bedrijven druk bezig geweest met de integratie van elkaars portfolio’s en vooral oplossingen. Dit heeft er nu toe geleid dat Tableau nu de zogenoemde ‘analytics bridge’ wordt in het ecosysteem van Salesforce.

Einstein Analytics wordt Tableau CRM

De vergaande integratie heeft al direct gevolgen voor de bekende Einstein Analytics-oplossing van Salesforce. Deze oplossing krijgt nu de naam Tableau CRM. Tableau CRM moet klanten de beste ervaring gaan bieden voor geïntegreerde analytics en AI binnen de CRM-workflow van Salesforce.

Meer concreet wordt binnen Tableau CRM de technologie van Tableau nu in die van Einstein Analytics ingebouwd. Uiteindelijk betekent dit ook dat alle analytics-oplossingen die de diverse Salesforce-oplossingen en -toepassingen met elkaar verbinden onder de naam Tableau zullen worden uitgebracht. Einstein blijft wel het alles overkoepelende AI-portfolio van Salesforce.

Daarnaast wordt Tableau CRM een belangrijk onderdeel van Salesforce 360. Dit omdat de CRM-specialist digitale transitie ook ziet als een data transitie. Met alle verbeteringen willen Tableau en Salesforce uiteindelijk analytics voor alle data gaan leveren, waar die zich ook bevinden.

Meer inzicht in hele datacyclus

De combinatie van beide oplossingen moet het Salesforce-platform meer voorgeschreven inzichten en aanbevelingen binnen de hele datacyclus gaan geven. Concreet brengt Tableau hierbij mogelijkheden in als ongelimiteerde data exploratie en visualisatie, veel verbindingen met data waar die zich ook bevinden en veel uitrol- en integratiefunctionaliteit. Einstein Analytics voegt hier diepe integratie binnen het Salesforce-platform aan toe. Verder biedt de integratie nu de capaciteit om uitkomsten van de data-analyses in Salesforce CRM-applicaties te gebruiken.

Overige integraties voor Einstein Analytics

Beide partijen presenteerden ook een roadmap voor nog meer integratie tussen beide platforms totdat Tableau eigenlijk de ‘analytics-lijm’ is geworden van het hele Salesforce-ecosysteem. Voor de integratie van Einstein Analytics wordt Tableau native met de Einstein Analytics data store verbonden voor het optimaliseren van prestaties en security.

Daarnaast wordt het mogelijk dat datavoorbereidingstools kunnen lezen en schrijven in zowel Tableau als in Einstein Analytics, zodat er schone data ontstaat. Ook wordt contentportabiliteit toegevoegd om dashboardcreaties mogelijk te maken.

Updates op de langere termijn

Vanaf 2021 wil Tableau als analytics-portfolio van Salesforce meer -al dan niet geïntegreerde- tools lanceren voor onder andere personal spaces, Slack-notificaties, AI en andere toepassingen op basis van machine learning. Denk hierbij aan de integratie van onder meer Einstein Discovery. Verder is het plan een native Tableau-omgeving voor browers te lanceren. Hiervoor wordt de Prep Builder-tool van Tableau binnenkort al binnen een browser beschikbaar.