2min

Tags in dit artikel

, , , ,

HSBC, een mondiale bank met ruwweg 300 duizend medewerkers wereldwijd, overweegt mogelijk om de huidige BlackBerry in te ruilen voor de iPhone 3G als standaard mobiele telefoon voor medewerkers.

Brenton Hush, CIO van HSBC in Australie en Nieuw-Zeeland meldde dat gisteren aan de collega’s van ZDNet Australia. Hij zei dat ‘het absoluut iets is wat wij als HSBC aan het overwegen zijn’. Met het aantal medewerkers dat HSBC heeft zou dit direct een van de grootste orders voor Apple in de bedrijfswereld betekenen.

"Een beslissing om een stukje hardware als dit zou in principe uitgerold worden naar 200 duizend medewerkers", aldus Hush. Hij zei ook dat het een grote beslissing is, met name wanneer er nog een bestaand toestel in omloop is.

Op dit moment maakt HSBC gebruik van de BlackBerry van RIM voor e-mail, agenda en contacten. Het ontbreken van Exchange-ondersteuning op de eerste generatie iPhone was dan ook de voornaamste reden dat bedrijven de iPhone links lieten liggen. Echter heeft Apple met de iPhone 3G dit ruimschoots goed gemaakt met Exchange-ondersteuning en enkele hulpprogramma’s voor het bedrijfsleven.

Dit doet bedrijven, waaronder dus HSBC, de iPhone als standaard zakelijk toestel wel degelijk overwegen. Desondanks zijn er ook nog bedrijven die met enige voorzichtigheid de iPhone benaderen. Per slot van rekening blijft het natuurlijk wel iets nieuws en niet te vergelijken met de toestellen van Research in Motion (RIM).

Op de vraag of Hush denkt welke voordelen de BlackBerry ten opzichte van de iPhone heeft, is hij kort. Hij ziet ze niet. "Ik denk dat de iPhone enkele onderliggende infrastructuren vanuit een enterprise perspectief verandert. Maar Apple is behoorlijk slim geweest wat betreft design", aldus Hush.

Hij kan nog niet aangeven of en wanneer HSBC de stap naar de iPhone gaat maken, temeer omdat de iPhone op dit moment nog geen hoge prioriteit geniet, maar HSBC overweegt het aldus wel serieus.