1 min

Luchthaven Schiphol en het Havenbedrijf Rotterdam gaan naar de rechter om zich van genoeg 5G-ruimte te verzekeren. De snellere frequentie zou nodig zijn om processen te automatiseren.

In het Nationaal Frequentieplan van minister Adriaansens (Economische Zaken) van eind 2022 zouden de bedrijven te weinig ruimte ontvangen. De verdeling van de 3,5 GHz-frequentie is momenteel vrij schaars op landelijk niveau. Een alternatief aanbod vanuit de twee partijen werd door het ministerie afgewezen.

Automatisering

De bedrijven komen beide met een concreet voorbeeld van de noodzaak van 5G. Het bagageplatform van Schiphol zou de snelheid bijvoorbeeld nodig hebben om dit proces te automatiseren. Ook in de Rotterdamse haven kan 5G het verwerken van sensordata vergemakkelijken. Op innovatief vlak ziet het Havenbedrijf kansen voor de automatisering van scheepvaart, eveneens alleen haalbaar door gebruik te maken van de nieuwe frequentie.

Mocht het ministerie niet overstag gaan, resteert er nog een veiling voor de extra frequentiebanden. Het kabinet hoopt op tenminste 176 miljoen euro opbrengst. Door een rechtszaak kan deze veiling vertraging oplopen. De ruimte die zonder veiling werd verdeeld, was op basis van aanmeldingsmoment: Schiphol en het Havenbedrijf zouden dus simpelweg te laat aan hebben geklopt bij de regering.

Lees ook: Bijna helft Nederlandse bedrijven gebruikt 5G