Deze maand werkte Irina Kofman nog bij Meta’s GenAI-divisie. Nu stapt de Meta- en Google-veteraan over naar OpenAI.
Dat bericht Bloomberg. Kofman gaat leiding geven aan strategische initiatieven binnen OpenAI. Eerder werkte ze 11 jaar bij Google, onder meer als COO voor Google AI. In 2019 maakte ze de overstap naar Meta. In die rol richtte ze zich op het integreren van AI-oplossingen in alle Meta-producten onder het zogeheten XAI-initiatief.
Gedaantewisseling
Voor OpenAI is Kofman de volgende aanwinst met uitgebreide ervaring bij grote techbedrijven. Zo kondigde het bedrijf in juni tegelijkertijd een nieuwe CFO en CPO: Sarah Friar en Kevin Weil. Friar werkte onder meer als CFO bij fintech-bedrijf Square (nu Block) en Weil was eerder leidinggevende bij Facebook, Instagram en Twitter.
Het lijkt een nodige stap, zeker omdat oude rotten OpenAI de afgelopen maanden hebben verlaten. Ilya Sutskever, één van de meest geciteerde AI-onderzoekers ter wereld en sinds 2018 OpenAI’s Chief Scientist, koos in mei voor een nieuwe uitdaging. Recent verkaste mede-oprichter John Schulman tevens naar Anthropic, maker van geduchte ChatGPT-concurrent Claude.
Perikelen
Nog steeds zijn deze vertrekken onlosmakelijk verbonden met de saga die zich voldeed eind 2023 aan de OpenAI-top. CEO Sam Altman werd ontslagen, leek bij Microsoft te beginnen en trad wederom aan in zijn oude rol, met forse wijzigingen aan het bestuur tot gevolg. De nieuwe koers van het bedrijf is echter onduidelijk, ook al presenteerde het sinds die chaotische fase met veel bombarie het multimodale GPT-4o. Het zal aan de veranderde bedrijfstop zijn om die uit te stippelen, ofwel in de vorm van een uitgelegde visie of het nog altijd uitblijvende GPT-5.
Lees verder: ChatGPT praat voortaan in real-time, nieuw model GPT-4o gratis beschikbaar
Ondanks de enorme naamsbekendheid van ChatGPT en de explosieve initiële adoptie bevindt OpenAI zich in zwaar weer. Het bedrijf ontving gigantische investeringen, maar dreigt door de astronomische kosten van AI-training en -ontwikkeling ten onder te gaan als nieuw commercieel succes uitblijft. Dit terwijl de AI-speler juist stunt met prijzen om competitief te blijven.