2min

De rechtszaak van het Amerikaanse ministerie van Justitie tegen Google kan voordelig zijn voor andere techgiganten. Dat stelt Reuters op basis van gesprekken met experts.

Volgens de website kunnen alternatieve aanbieders van digitale advertenties profiteren van een mogelijke veroordeling van Google in de recent aangespannen rechtszaak van het Amerikaanse ministerie van Justitie (DoJ). Zeker als de techgigant zijn Google Ad Manager-tooling moet afstoten.

Alternatieve aanbieders

Een van de alternatieve aanbieders is Apple. De techgigant brengt zijn advertentie-business steeds meer voor het voetlicht. Apple hamert op de privacy die zijn oplossingen bieden. Analisten verwachten dat het bedrijf een grote speler op het gebied van digitale advertenties kan worden, onder meer door alle data waarover het beschikt via iPhones, de Safari browser en de App Store.

Ook Microsoft kan profiteren van een eventuele vermindering van de marktdominantie van Google. Dochteronderneming Xandr stelt de techgigant in staat om te profiteren van zowel de aanbod- als vraagkant van het advertentie-ecosysteem, zo stelt Reuters. Vanzelfsprekend kunnen ook kleinere aanbieders profiteren.

Gevolgen voor Google

Voor Google zelf zou het afstoten van zijn advertentieplatforms grote gevolgen hebben. De techgigant zou bijvoorbeeld belangrijke data kunnen verliezen waarmee advertenties op relevante gebruikers worden gericht. Het advertentieplatform wordt daardoor onaantrekkelijker, vertelden experts tegen Reuters. Klanten zouden mogelijk minder willen betalen, en dat heeft weer gevolgen voor het businessmodel.

Daarnaast vergelijkt Reuters de impact van het eventuele opbreken van de dominantie van Google met die van telecomoperator AT&T in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Dit leidde uiteindelijk tot meer innovatie. Hetzelfde geldt voor juridische actie van de Amerikaanse overheid tegen Microsoft, wat de opkomst van Google zelf mogelijk maakte.

Tip: Amerikaanse overheid wil online advertentiedominantie Google breken