2min

Tags in dit artikel

, ,

Securityprofessionals hebben recentelijk kritiek geüit op Apple. Vooral vanwege het feit dat het bedrijf niet aanwezig was op de Black Hat-conferentie, maar ook vanwege de communicatie naar de beveiligingsgemeenschap, zijn volgens sommigen verkeerde beslissingen geweest.

Op het laatste moment blies de marketingafdeling van de soft- en hardwarefabrikant de presentatie op Black Hat af. Dit tot grote teleurstelling van beveiligingsprofessionals, waaronder ook Apple-gebruikers die de software graag hadden willen verbeteren. Volgens Matthew Hines wil Apple niet erkennen dat het met beveiligingsproblemen te maken heeft.

"Deze actie laat de rechtvaardiging zien van Microsofts pogingen om haar draconische opvatting over security in te ruilen voor een open aanpak, waarbij het lekken en aanvallen bij de horens neemt en actief samenwerkt met beveiligingsonderzoekers, in plaats van te doen alsof ze niet bestaan door de onderzoeksgemeenschap te negeren," vertelt hij.

Ook was er kritiek op hoe Apple omging met de communicatie naar de website Stopbadware. Stopbadware, dat wordt ondersteund door Google, Lenevo en Sun, deed een boekje over het bedrijf open. De updatesoftware van Apple zou enkele maanden geleden als badware bestempeld worden, omdat het Safari als update aanbod, echter werd op het laatste moment de updater aangepast en hiervan werd Stopbadware niet op de hoogte gesteld.

Toen de website contact probeerde op te nemen om een informeel gesprek te hebben over hoe het bedrijf beveiligingslekken onthult, werd er niet gereageerd. "Niemand twijfelt aan Apples vermogen om een leuk product te ontwikkelen of enthousiasme voor een presentatie te genereren. Het niet in contact treden met de security- en gebruikersgemeenschap is heel iets anders, en iets waar Apple in tekortschiet. Het is tijd dat de mensen in Cupertino hun toon wijzigen en beginnen met praten," aldus Maxim Weinstein.

Verder uitte ook Rob Pegoraro van The Washington Post zijn kritiek: "Apple is de laatste tijd ook steeds stiller over huidige gebeurtenissen, zoals de gezondheid van Steve Jobs en de status van zijn producten. De meeste IT-bedrijven kiezen de andere kant. Ze publiceren dagelijks updates over hun werk en nodigen lezers uit om te reageren. Ze vragen om verbeteringen en gaan de discussie aan."