2min

De Belgische securitytoezichthouder CCB heeft Safeonweb geïntroduceerd. De Chrome-extensie helpt gebruikers bij het ontdekken van malafide websites.

Centrum voor Cybersecurity België start binnenkort met een nieuwe bewustzijnscampagne: ‘Phishing, ‘t zit in de details’. Deze campagne moet Belgische internetgebruikers alerter laten worden op mogelijke phishingpraktijken. Bijvoorbeeld door altijd een URL te controleren voor het klikken.

Cybercriminelen weten Belgen door phishing steeds meer geld afhandig te maken. In 2022 ging het om 40 miljoen euro, in 2021 was het nog 25 miljoen euro.

Onderdeel van de campagne is de Chrome-extensie Safeonweb. Deze extensie moet gebruikers van de Google-browser waarschuwen voor malafide websites. Safeonweb beoordeelt websites op een aantal criteria of deze wel veilig zijn. Denk daarbij aan de eigenaar van de website, maar ook aan de certificaten-uitgever.

Kleurcodes

De Safeonweb-extensie geeft op basis van deze criteria websites een kleurcode. Groen geeft aan dat de betreffende website veilig is en dus zonder problemen (persoonlijke) gegevens kunnen worden gedeeld.

Een oranje kleur geeft aan dat de website niet onbetrouwbaar is, maar dat onbekend is van wie de site daadwerkelijk is. Voor het delen van data betekent dit goed nadenken, aldus de ontwikkelaars. Rood geeft aan dat een website onveilig is en dus geen data moet worden gedeeld.

Omgekeerd moet het in een later stadium ook mogelijk worden dat bedrijven en instellingen hun website bij het CCB indienen en zo een groene kleur krijgen. Dit voorkomt dat hun sites in een spamfolder komen of worden geblokkeerd.

De bètaversie van de Safeonweb-extensie is nu beschikbaar in de Chrome Web Store. Of deze ook voor andere browsers wordt ontwikkeld, is onbekend.

Tip: Security-instanties overheid openen gezamenlijk meldloket cyberaanvallen