Facebook overweegt censuur om Chinese markt te betreden

Abonneer je gratis op Techzine!

Volgens verschillende anonieme bronnen binnen Facebook zou het bedrijf overwegen om zijn principes over boord te gooien. Het bedrijf heeft namelijk verschillende tools ontwikkeld waarmee het censuur kan toepassen op het sociale netwerk. Deze tools zijn ontwikkeld om te voldoen aan de Chinese wetgeving en moeten er voor gaan zorgen dat Facebook weer beschikbaar komt in China.

Hoewel het nog niet zeker is dat Facebook de tools ook daadwerkelijk gaat inzetten, begint het volgens The New York Times wel te rommelen binnen het bedrijf. Een aantal werknemers zouden besloten hebben om ontslag te nemen bij het sociale netwerk omdat ze dit een brug te ver vinden. Deze werknemers vinden dat Facebook zich niet moet aanpassen aan de Chinese wetgeving door censuur toe te passen.

Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, zou zelf achter het plan staan om censuur toe te passen, zodat het sociale netwerk ook door Chinezen gebruikt kan worden. Hij zou gezegd hebben: “Het is beter om de conversatie mogelijk te maken dan helemaal geen gesprek te voeren”. 

Facebook zou al ruim een jaar hebben gewerkt aan de tools om in bepaalde regio’s in China content te kunnen filteren en verbergen. Als Zuckerberg zijn plan doorzet en Facebook gaat censureren voor China, dan is de kans groot dat er een storm van kritiek losbarst. De reden voor Facebook om ook de Chinese markt te willen betreden is ongetwijfeld de meer dan één miljard inwoners, daarmee kan Facebook in theorie zijn omzet en winst verdubbelen.

China is een van de landen meer zeer strenge internetwetgeving, veel grote Westerse internetbedrijven worden ook geblokkeerd door China, omdat de Chinese overheid onderwerpen wil kunnen filteren en censureren. Zo zijn Google en Twitter niet beschikbaar in China.