2min

Facebook ontkent dat er sprake is van ledenverlies. Sterker nog, het marktaandeel van Facebook op de social media markt groeit dagelijks, aldus het bedrijf. Facebook is ook erg ‘blij’ met deze groei.

Dat zegt een woordvoerder van Facebook tegen de Britse publieke omroep de BBC. Normaal gesproken reageert Facebook niet op cijfers en statistieken van andere bedrijven, maar ditmaal maakt het bedrijf een uitzondering.

"Zo nu en dan verschijnen er verhalen over het verlies van gebruikers in bepaalde regio’s. Sommige rapporten gebruiken daarvoor data uit onze advertentietool. Die tool geeft echter grove schattingen over het bereik van Facebook en is niet gemaakt om als bron te dienen om de totale groei van Facebook bij te houden", aldus het bedrijf in een reactie.

Verder zegt het bedrijf: "We zijn erg blij met onze groei en met de manier waarop mensen verbonden zijn met Facebook. Meer dan de helft van onze actieve gebruikers logt elke dag in op Facebook."

Deze week presenteerde InsideFacebook groeicijfers van Facebook. Daaruit bleek dat de rek er wel uit is. Weliswaar groeit het ledenaantal van Facebook dagelijks, maar minder hard dan voorheen. In plaats van 20 miljoen mensen maakte vorige maand slechts 11,8 miljoen nieuwe leden een profiel aan op de website. De verliezen zouden afkomstig zijn uit de Verenigde Staten (6 miljoen) en Canada (1,5 miljoen).

Metingen van andere bedrijven bevestigen het beeld van Facebook. ComScore zegt tegenover de BBC dat Facebook afgelopen maand met 21 procent groeide in de Verenigde Staten. Tevens spenderen gebruikers meer tijd aan Facebook: gemiddeld 25 minuten per dag in 2010, tegenover 21 minuten in 2009. Andere organisaties zoals Nielsen en Ovum laten vergelijkbare cijfers zien.

De reactie volgt op het nieuws van een mogelijke beursgang van het bedrijf in 2012. De directie van het bedrijf hoopt op een beurswaardering van 100 miljard dollar. Het is dan ook begrijpelijk dat ze er alles aan doet om slechte publiciteit tegen te gaan.