3min

In juni lanceerde Google haar eigen online sociale netwerk: Google+. In de beginfase werkte Google met een testgroep die een profiel konden aanmaken en uitnodigingen versturen, maar al snel besloot Google om dat laatste aan banden te leggen, het netwerk groeide in de eerste week te snel. Nu de groei wat langzamer gaat heeft Google besloten om het nieuwe sociale netwerk voor iedereen open te stellen. Men heeft geen uitnodiging meer nodig maar kan zich gewoon registreren.

Iedereen die een Google-account heeft kan direct aan de slag en hoeft alleen maar zijn of haar naam en geslacht te bevestigen. Daarna kan je meteen aan de slag met je eigen profiel opstellen, bijvoorbeeld door foto’s en video’s te uploaden, eigen Circles aan te maken of een Hangout te starten. Internetgebruikers die niet over een Google-account beschikken moeten deze eerst aanmaken voordat zij zich kunnen aanmelden voor Google+. Dit kan door een Gmail adres aan te maken of gewoon gebruik te maken van een al bestaand e-mail adres.

Drie maanden geleden lanceerde Google haar sociale platform Google+ om de concurrentie met Facebook aan te gaan. Google heeft nog een lange weg te gaan om Facebook te kunnen evenaren, maar het timmert hard aan de weg. Zo lanceerde Google+ vorige maand een online game service met onder andere Zynga en Rovio, achtereenvolgens bekend van de games Farmville en Angry Birds.

"De afgelopen 12 weken bevonden we ons in een testfase en sindsdien hebben we veel geleerd", schrijft Vic Gundotra, senior vice president van de afdeling engineering, op zijn weblog. Volgens hem heeft zijn team al honderd verbeteringen aangebracht sinds de lancering. De laatste verbetering is de wereldwijde openstelling van Google+.

Het liep in het begin zo storm dat Google al snel genoeg besloot om het versturen van uitnodigingen aan banden te leggen. De aantallen waren namelijk zo massaal dat het volgens Google uit de hand zou lopen. Google wilde controleren hoe het netwerk zich buiten hun eigen testomgeving staande hield. Voor deze proef mochten de aantallen niet te massaal zijn. Dit dreigde volgens Google wel te gebeuren. Daarom besloot het internetbedrijf om deze optie stop te zetten.

Experian Hitwise trachtte een maand na de lancering van het online platform de groei in kaart te brengen. Volgens het onderzoeksbureau hadden in zich in een maand tijd al enkele miljoenen leden zich aangemeld. Het onderzoek richtte zich alleen op het bezoek van de domeinnaam plus.google.com en was daardoor dus erg beperkt, maar de eerste resultaten waren veelbelovend.

De gebruikers van Google+ zijn zowel positief als negatief over het nieuwe sociale netwerk. Gebruikers frustreren zich voornamelijk over de lanceringsstrategie en het gebrek aan activiteit in het netwerk. Over het design en enkele vernieuwde features zijn ze vol lof.

Volgens de laatste schattingen had Google+ in juli ruim 29 miljoen bezoekers. Dat lijkt veel maar valt in het niet als dit vergelijkt met Facebook: dit sociale netwerk heeft gemiddeld 880 miljoen unieke bezoekers per maand. Daarnaast is het aantal actieve bezoekers op Google+ vooralsnog laag. Maar dat is iets dat in de toekomst nog wel zal veranderen.

Op dit moment verschijnt er een grote blauw pijl als men naar de homepagina van Google surft. Dit om mensen te verleiden een Google+ account aan te maken. Eerder schreef Techzine al een uitgebreide review over Google+, heb je nog twijfels om wel of geen lid te worden, lees onze review dan! Ten tijde van de review was de gamessectie op Google+ nog niet geopend.