Het Belgische bedrijf Paycento heeft een nieuw betalingssysteem ontwikkeld. Hiermee kunnen internetters straks met één klik op de muisknop kleine aankopen doen op het web. Daarvoor hoeven ze alleen een Facebook-account of Twitter-profiel te hebben en ingelogd te zijn.

Sommige websites hebben een betaalmuur opgeworpen voor hun content, zoals bijvoorbeeld The Wall Street Journal. Dit betekent dat gebruikers die de nieuwsartikelen op deze site willen lezen, eerst een abonnement moeten aanschaffen. Andere websites daarentegen zijn huiverig voor deze ontwikkeling en vrezen dat lezers wegblijven zodra ze moeten betalen voor een volledig abonnement.

Daar heeft de Belgische startup Paycento iets voor bedacht: betalen per artikel. Gebruikers hoeven voortaan niet meer het volle pond te betalen voor een duur abonnement en betalen gaat snel en eenvoudig met één klik op de muis. Het invullen van formulieren en betalingsgegevens behoort dan tot het verleden.

Uitgangspunt van Paycento is dat verreweg de meeste internetgebruikers beschikken over een Facebook-account of een Twitter-profiel en daar tevens op ingelogd zijn als ze op het internet surfen. "Sociale netwerken zijn net identiteitsnetwerken, wij liften daarop mee", aldus de 41-jarige oprichter Pieter Debois.

Betalen gaat net zo gemakkelijk als het klikken op de Like- of Tweet-button, zo vervolgt Dubois zijn verhaal. Gebruikers maken een account aan bij Paycento en linken deze aan hun persoonlijke Facebook-, Twitter- of zelfs LinkedIn-account. "Wij willen het voor de verkoper of uitgever rendabel maken om iets tegen iedere kleine prijs aan te bieden", zegt Dubois.

De oprichter hoopt 5 miljoen euro op te halen bij investeerders om het betalingssysteem de komende jaren verder te ontwikkelen. Momenteel test een groot Europees mediabedrijf het betalingssysteem. Vanwege een vertrouwelijkheidsclausule kan Dubois niet de naam van het bedrijf echter niet noemen. Het systeem zal volgens Dubois al in juni of juli geïntroduceerd worden.