‘Advertentiestrategie Facebook werkt zeer goed’

Abonneer je gratis op Techzine!

Facebook reageert voor het eerst openlijk op de beschuldiging dat haar advertentiestrategie een wassen neus is. Het sociale netwerk verwijst hierbij naar een onderzoek dat is uitgevoerd door comScore. Daaruit zou blijken dat gebruikers die een bericht voorbij zien komen van een bepaald merk onmiddellijk meer geld spenderen aan dat merk.

Er zit echter wel een addertje onder het gras. De onderzoekers richtten zich bij het onderzoek op zogeheten ‘earned media’ of verdiende media-aandacht: berichten die Facebookgebruikers met elkaar uitwisselen waarbij naar een bepaalde merknaam wordt verwezen. Dat is echter niet de media-aandacht waar bedrijven om vragen: zij betalen Facebook om reclame te maken voor hun merk op profielpagina’s van individuele gebruikers.

Geen ernstig probleem, zo zou je op het eerste oog zeggen, maar de werkelijkheid is weerbarstiger. General Motors (GM) maakte afgelopen maand kenbaar dat het niet langer advertentieruimte zal kopen op Facebook, omdat het niet het bedrijf niet onder de indruk is dat het voorheen het gewenste effect bereikte. Volgens AllThingsD is het denkbaar dat dit scenario zich herhaalt nu blijkt dat bedrijven niet meer omzet genereren uit betaalde advertentieruimte.

Onderzoekers van comScore berekenden dat Starbucks 38 procent meer omzet behaalde doordat Facebookgebruikers de naam van het bedrijf doorstuurden naar hun vrienden. Online webwinkel Target zag de opbrengst met 21 procent toenemen door earned media op Facebook. Volgens Facebook het bewijs dat adverteren op het sociale netwerk wel degelijk zijn vruchten afwerpt.

Uit een peiling van persbureau Reuters kwam naar voren dat vier op de vijf Facebookgebruikers zei nog nooit producten of diensten te hebben aangeschaft door reclame-uitingen op Facebook. Het internetbedrijf verwees toen al naar een case study waaruit zou blijken dat Nutella 15 procent meer omzet wist te behalen dankzij Facebook’s advertenties. Volgens hetzelfde onderzoek steeg de omzet van restaurantketen Applebee’s met een factor 3 als gevolg van de advertentieruimte op Facebook.