‘Google wil bedrijven gerichter laten adverteren via e-mailadressen’

Abonneer je gratis op Techzine!

Google zou van plan zijn om bedrijven gerichter te laten adverteren door hen de e-mailadressen van hun klanten te laten aanleveren. Als klanten hetzelfde e-mailadres gebruiken voor hun Google-account en om producten mee te kopen, kan een adverteerder op die manier zijn klanten over het hele internet advertenties voorschotelen.

The Wall Street Journal meldt op basis van anonieme bronnen dat Google van plan zou zijn om binnenkort de mogelijkheid te gaan bieden om advertenties te targetten op e-mailadres. Klanten die iets gekocht hebben bij een winkel en met hetzelfde e-mailadres zijn ingelogd bij Google zullen dan advertenties van die winkels te zien krijgen als ze over het internet surfen.

Google heeft al jaren te maken met een teruglopende advertentieprijs, de enige manier om de prijs te verhogen is door advertenties beter te laten renderen en dat kan door advertenties aan een relevantere doelgroep te bieden. Bestaande klanten van een winkel is natuurlijk een zeer betrouwbare doelgroep, ze hebben immers al eerder aankopen gedaan bij de winkel.

Google zal nog wel wat hindernissen hebben met de privacy wetgeving, voornamelijk in Europa. Winkels zullen expliciet toestemming moeten vragen aan de klanten om hun e-mailadres te mogen delen met Google. Of alle winkels zich aan deze privacyregels gaan houden is natuurlijk nog maar de vraag, voor Google is dit niet te controleren. Voor Google zijn de e-mailadressen ook weer een nieuwe bron aan waardevolle informatie, het weet dan ook meteen in wat voor producten een gebruiker allemaal is geïnteresseerd waardoor het mogelijk zelf ook gerichtere advertenties van concurrerende winkels kan tonen.

Deze manier van adverteren is overigens niet nieuw, zowel Twitter als Facebook bieden deze mogelijkheid al langer. Google zelf biedt ook de mogelijkheid aan winkels om een code in te bouwen in de website, waarmee bezoekers gedurende 30 dagen gevolgd kunnen worden met advertenties. Daarvan staat alleen niet altijd vast of de klanten ook iets hebben gekocht.