2min

Apple heeft het bedrijf Perceptio overgenomen, het bedrijf ontwikkelt zelfstandige software die in staat is om foto’s te herkennen op basis van kunstmatige intelligentie. Het doel van het bedrijf is dat de software volledig lokaal moet kunnen werken zonder communicatie met de cloud. Hierdoor blijft de privacy behouden maar kunnen er toch apps worden ontwikkeld die vergaande kunstmatige intelligentie bieden.

Voor Apple is de overname van Perceptio niet zo vreemd, Apple probeert zich al enige tijd af te zetten tegen bedrijven als Facebook en Google die verzamelde data vaak proberen in te zetten als commercieel model. Apple heeft een ander verdienmodel en wil de privacy van de gebruiker vooral bewaken, de overname van perceptio past dan ook binnen Apple’s strategie.

Als Apple in staat is om de fotoherkenningstechnologie van Perceptio bijvoorbeeld te integreren in iOS. Dan kan het mobiele besturingssysteem eenvoudig herkennen wie er op welke foto staat, of welke gebouwen er op een foto staan, zonder dat de data hiervoor gedeeld hoeft te worden met de cloud.

Apple heeft de overname van Perceptio bevestigd maar wil verder niet reageren op het doel van de overname. Apple neemt wel vaker kleine bedrijven over zonder dat het ingaat op de plannen. Hetzelfde gebeurt vaak bij andere grote techgiganten als Facebook, Google en Microsoft. Soms is het ze te doen om de mensen die er werken, soms om de technologie die het bedrijf heeft ontwikkeld.

De oprichters van Perceptio zijn Nicolas Pinto en Zak Stone, zij hebben in een interview met Re/code laten weten druk bezig te zijn met geavanceerde methodes om gezichten te herkennen en dit toepasbaar te maken voor smartphones.