1 min

Het is nu enige tijd mogelijk om via Facebook live video’s te streamen. Het sociale netwerk verdient daar op dit moment nog relatief weinig aan en betaalt zelfs sommige uitgevers om live video’s te maken. Het was dus maar een kwestie van tijd voordat Facebook met een verdienmodel zou komen.

Tegenover de website Ad Age bevestigde Facebook dat het werkt aan een proef waarbij grote uitgeverijen reclames kunnen vertonen tijdens de streams. "We werken op dit moment aan een kleine test, waarbij bepaalde gebruikers de mogelijkheid hebben een korte reclame in te voegen in hun Facebook Live video’s", schrijft Facebook.

Het gaat op dit moment alleen om uitgevers en personen die betaald worden door Facebook voor het uitzenden van livestreams. De advertenties zouden na de eerste vijf minuten in een livestream te zien zijn en maximaal vijftien seconden duren.

Steeds meer media werken aan livevideo’s. YouTube, Twitter, Snapchat en Facebook zijn daar allemaal actief mee en willen allemaal natuurlijk op een eigen manier geld verdienen daaraan. Voor Facebook ligt die optie in het plaatsen van reclamevideo’s, waarvan de opbrengst gedeeld wordt tussen Facebook en de uitgevers.

Of de functie daadwerkelijk naar het bredere publiek uitgerold wordt is nog niet zeker. Facebook probeert wel vaker nieuwe functies uit, zonder die uiteindelijk uit te rollen. Het zou ook kunnen de reclames uiteindelijk niet verder komen dan een testfase.