2min

Na jaren van ontwikkeling lanceert Facebook vandaag Workplace, de zakelijke variant van zijn sociale netwerk. Op het platform, dat de concurrentie aan moet gaan met onder andere Slack en Yammer, kunnen werknemers met elkaar praten en informatie delen. Het platform verkeerde al enige tijd in een bètafase waaraan duizend bedrijven deelnamen, maar is nu dus officieel gelanceerd.

Facebook Workplace maakt gebruik van dezelfde algoritmes als het reguliere Facebook en heeft ook hetzelfde uiterlijk. Tegelijk zijn er wat extra mogelijkheden aan toegevoegd om het interessant te maken voor bedrijen. Gebruikers kunnen een eigen News Feed bekijken, documenten en foto’s met elkaar delen, groepen en evenementen aanmaken, hun profielen updaten en privéberichten naar collega’s sturen.

Workplace staat helemaal los van persoonlijke Facebook-accounts, wat betekent dat informatie die daar gedeeld wordt ook alleen daar beschikbaar is. Dit werkt ook de andere kant op: gebruikers beschikken dus niet over de mogelijkheid om de privéprofielen van andere werknemers te bekijken als ze daar niet mee bevriend zijn.

De netwerken staan verder op zichzelf, dus kunnen enkel medewerkers binnen dezelfde onderneming de gegevens bekijken en met elkaar delen. In een poging grote bedrijven zoveel mogelijk gerust te stellen, is het mogelijk om Workplace te integreren met reeds bestaande identificatiesystemen waar bedrijven al gebruik van maken. Kortom: de gegevens worden zo veilig mogelijk behandeld. Ook zegt Facebook dat het de informatie die op Workplace gedeeld wordt, niet zal gebruiken om advertenties te genereren voor persoonlijke accounts.

Er worden ook helemaal geen advertenties geplaatst op Workplace. In plaats daarvan vraagt Facebook een vast bedrag aan klanten, om het op termijn winstgevend te maken. Contracten worden telkens voor één maand afgesloten en dus niet voor de lange termijn. De prijzen zijn als volgt:

  • 3 dollar per gebruiker voor bedrijven met minder dan 1.000 maandelijks actieve gebruikers
  • 2 dollar per gebruiker voor bedrijven met 1.001 tot 10.000 maandelijks actieve gebruikers
  • 1 dollar per gebruiker voor bedrijven met 10.000+ maandelijks actieve gebruikers