‘Disney kwam niet met overnamebod Twitter wegens imago’

Abonneer je gratis op Techzine!

Gedurende korte tijd leek Walt Disney Co. een serieuze overnamepartner van Twitter. Het bedrijf besloot echter niet over te gaan tot de aankoop, zonder de redenen te onthullen. Die lijken nu wel duidelijk: het imago van Twitter zou uiteindelijk niet passen bij dat van Disney.

Het doorgaans betrouwbare persbureau Bloomberg schrijft dat Disney “bang was dat pesterijen en andere onbeschaafde vormen van communicatie op het sociale medium het familievriendelijke imago van het bedrijf zouden schaden.” Tegelijk zouden er ook andere redenen zijn om niet over te gaan tot overname. Twitter draait verlies en wil tegelijk 12 miljard dollar hebben voordat het overgaat tot een eventuele overname. Precies om die reden zouden investeerders gezegd hebben dat ze niet wilden dat Disney tot overname over zou gaan.

Het dient wel gezegd te worden dat Disney enige tijd vrij serieus was over een mogelijke overname. Het huurde investeringsbanken JP Morgan Chase & Co. en Guggenheim Partners LLC in om een eventueel bod te bekijken. De reden hiervoor ligt in het feit dat Disney meer klanten wil aanspreken op mobiele apparaten. Daar heeft het op dit moment nog moeite mee.

CEO Jack Dorsey van Twitter werkt ondertussen aan nieuwe manieren om geld te verdienen. Hij wil groei halen met streaming, door bijvoorbeeld live football-wedstrijden uit te zenden. De gedachte is dat het bedrijf daarmee nieuwe gebruikers aan kan spreken.