2min

Tags in dit artikel

, ,

Facebook was lange tijd een van de grootste spelers als het aankomt op games. Nu probeert het na enige maanden van tests die glorietijden terug te laten keren. Facebook heeft, voor Windows-computers, Gameroom gelanceerd, een heuse concurrent voor Steam.

Het eventuele succes van Gameroom zal hoe dan ook zwaar bevochten worden. Valve’s Steam is op dit moment de grootste digitale spellenverkoper en heeft wereldwijd 125 miljoen actieve gebruikers, met miljoenen gebruikers die dagelijks inloggen. Facebook moet een manier vinden om ontwikkelaars over te halen dat het gigantische bereik van het sociale netwerk genoeg is om over te stappen of in elk geval het platform een kans te geven naast Steam.

Mocht Facebook in zijn opzet slagen, dan heeft het veel mogelijkheden. Niet alleen vraagt het 30 procent van de omzet die geboekt wordt bij games, wat overigens nog weleens een drempel kan zijn voor ontwikkelaars, het kan gebruikers ook nog meer aan het sociale netwerk binden.

Facebook heeft wereldwijd meer dan 1,7 miljard gebruikers, maar merkt wel dat het bij jongeren enigszins uit de gratie begint te raken. De koppeling van Facebook aan Gameroom, zou ervoor kunnen zorgen dat jongeren minder snel hun account opzeggen bij Facebook. Daar komt bij dat Facebook met deze koppeling nog meer advertenties kan uitserveren, verder kan Gameroom prima worden geïntegreerd in Facebook, zo kunnen mensen hun game-ervaring via Facebook delen of vragen om meer levens.

Er zijn dus eindeloos veel mogelijkheden, waarbij Facebook mogelijk nog een nieuwe markt kan betreden, waar het miljarden kan verdienen. In 2009 verdiende Facebook nog veel geld met microbetalingen in spellen die gebruikers op het platform speelden. Het maakte ontwikkelaars als Zynga ook erg groot. Maar met de opkomst van mobiel gamen, zag Facebook die omzet ook weer snel verdwijnen.