2min

Japan Display heeft een interessant scherm in ontwikkeling dat bedoeld is voor virtual reality-brillen. Het gaat om een scherm van slechts 3,42 inch, maar dit scherm beschikt wel over een verversingssnelheid van 90Hz en 651 pixels per inch. Wat neer komt op een resolutie van 1440 x 1700 pixels.

Japan Display is de eerste schermfabrikant die in de buurt komt van een fatsoenlijk virtual reality-scherm. Het probleem op dit moment is dat het aantal pixels per inch te laag is voor een goede beeldkwaliteit, ook de verversingssnelheid van de meeste schermen laat te wensen over. Lezers die ervaring hebben met virtual reality zullen beamen dat je vaak nog de pixels van het beeldscherm kan tellen en hierdoor beelden niet altijd even scherp zijn.

De oplossing hiervoor is om te beginnen natuurlijk meer pixels per inch, maar ook een hogere verversingssnelheid. Japan Display heeft op dit moment waarschijnlijk het maximaal haalbare gepresteerd door een klein scherm van 3,42 inch te ontwikkelen met 651 pixels per inch. Aan één zo’n scherm heb je niet zoveel maar als je er twee naast elkaar zet worden de mogelijkheden wel groter. Je hebt dan een schermresolutie van 2880 x 1700 pixels. Het feit dat het scherm over 90Hz beschikt zorgt ervoor dat het ook meer geschikt is om mee te gamen.

De eerste schermen zijn inmiddels al uitgeleverd aan fabrikanten en daarmee is Japan Display de eerste fabrikant die een stap voorwaarts zet. Sharp lijkt echter op de hielen te zitten want dat bedrijf werkt aan schermen van 2,87 inch met een nog hoger aantal pixels per inch. Wel kiezen deze fabrikanten voor LCD-schermen, terwijl de markt eigenlijk zit te wachten op OLED-schermen met dergelijke specificaties.

Uiteindelijk zal virtual reality het beste tot zijn recht komen met twee 4K-schermen, één per oog op een klein formaat, waardoor het aantal pixels per inch pas echt omhoog schiet.