Microsoft sluit zich aan bij OpenXR voor cross-platform VR-ontwikkeling

Stay tuned, abonneer!

Microsoft treedt toe tot het OpenXR-project van de Khronos Group. Deze standaard is ontworpen voor het verbeteren van communicatie tussen verschillende applicaties en hardware interfaces in virtual reality (VR). Het techbedrijf toont zo toegewijd te zijn aan de technologie.

Door gebruik te maken van OpenXR worden apps in een keer geschreven om op wat voor VR-systeem dan ook te draaien. Het wordt ook mogelijk om toegang te krijgen tot VR-apparaten die geïntegreerd zijn in deze VR-systemen. In de praktijk betekent de toetreding van Microsoft dat gebruikers met welke headset dan ook Windows Mixed Reality kunnen gebruiken of dat iedere app naar Windows kan komen.

Open XR bestaat uit twee middleware onderdelen, namelijk een Application Interface en een Device Layer. Die eerste richt zich op de app-ontwikkelaars, terwijl de andere er voor VR- en augmented reality (AR)-hardware is. Voor ontwikkelaars is de stap van Microsoft welkom aangezien het techbedrijf een eigen standaard introduceerde bij het toetreden tot de VR-markt. In de praktijk ziet de standaard van de Khronos Group er overigens als volgt uit.

Leden

Er maken al veel techbedrijven deel uit van het OpenXR-project. Zo vinden we onder andere Google, Huawei, HTC, Intel, LG, Nokia, Nvidia, Oculus, Qualcomm, Razer, Samsung, Sony Interactive Entertainment en Valve op de lijst. Apple en Microsoft waren opvallende afwezigen, maar Microsoft brengt daar nu dus verandering in.

De eerste versie van de API komt naar verwachting medio 2018 uit. OpenXR is een standaard waarbij geen royalties komen kijken, waardoor het nog wat interessanter is voor bedrijven die zich bezighouden met VR. Waarschijnlijk zullen gebruikers van Windows uiteindelijk profiteren van de toetreding van Microsoft, aangezien het eenvoudiger wordt om apps naar het besturingssysteem te brengen.