Door het wettelijk verbod op het gebruik van mobiele handheld telefoons in de auto, hebben veel autofabrikanten vaart gezet achter de implementatie van Bluetooth in het dashboard van veel 2003-modellen. De plannen van autofabrikanten kwamen naar voren bij een recente draadloze communicatie topconferentie, die werd georganiseerd door TDK Systems Europe en werd bijgewoond door vertegenwoordigers van Sony Ericsson, BT Openworld, Cordless Consultants en analisten van Planet Wireless. Bluetooth is een korte-golf radiofrequentietechnologie die zowel
‘voice’ als data kan transporteren en biedt een veilige draadloze handsfree optie om mobiel te bellen tijdens het rijden.

"De auto-industrie heeft een lange ontwikkelingscyclus waarbij het soms jaren duurt voordat zelfs de kleinste ontwerpveranderingen in de showroom te bezichtigen zijn," zei Nick Hunn, managing director van TDK Systems. "Daarentegen verzetten alle grote spelers echter bergen om dit voor volgend jaar nog te realiseren. Het zal eerst in de topmodellen worden geïmplementeerd en tegen het einde van dit jaar zijn de middenklasse modellen aan de beurt."

Nick Hunn haalde bij zijn uiteenzetting, over de interesse van de auto-industrie in Bluetooth, het onderzoek aan van General Motors. Hieruit kwam naar voren dat zeventig procent van alle mobiele gesprekken in de Verenigde Staten in de auto worden gevoerd.

"De autofabrikanten willen een universele oplossing die aansluit op alle kabelpermutaties voor de verschillende entertainment systemen, communicatieapparatuur en ‘gadgets’ die mensen in hun auto’s willen hebben," zei Hunn. "Ze willen een Bluetooth-profiel dat ‘voice’ en data ondersteunt en interoperabel is met verschillende handsets die zijn voorzien van Bluetooth en vandaag de dag beschikbaar zijn."