Abonneer je gratis op Techzine!

Internetzoekmachine Google is uitgeroepen tot ‘merk van het jaar’. De populaire site dankt z’n nieuwe status aan een wereldwijd onderzoek door een Brits reclamebureau onder 1315 respondenten. Deelnemers was gevraagd welk merk het afgelopen jaar de meeste impact heeft gehad op hun leven. Het in 1998 opgerichte Google kreeg maar liefst 15 procent van de stemmen. Hiermee liet de zoekmachine sterke merken als Coca Cola en Nokia en Motorola achter zich. Google werd ten opzichte van z’n tegenstrevers MSN en Yahoo vooral gewaardeerd door z’n eenvoud.

Dat het hier om een internetstemming ging, heeft de resultaten mogelijk enigszins beïnvloed. Nummer twee in de verkiezing werd namelijk het eigenzinnige Amerikaanse computermerk Apple, dat maar liefst 14 procent van de stemmen kreeg. Hierna volgden Coca-Cola, de Amerikaanse koffieketen Starbucks en Ikea. "Apples voortdurende reeks van nieuwe productlanceringen en z’n positionering van David tegenover Goliath (de door Microsoft en Intel gedomineerde pc-wereld, red.) verklaart waarom onze lezers het merk waarderen", aldus Robin Rusch van het Britse marketingbureau Interbrand, dat verantwoordelijk was voor de verkiezing.