1 min

Tags in dit artikel

, ,

De oorlog in Irak leidt niet tot een eenduidig beeld over consumentengedragingen op internet. De Wall Street Journal haalt onderzoeksbureau Comscore aan, dat beweert dat de verkopen op internet sinds maandag met 16 procent zijn gedaald. Met name het aantal boekingen voor reizen zakte met 19 procent in. De overige online-omzet daalde met 14 procent, volgens Comscore. Het bureau verklaart de omzetdaling uit het feit dat Amerikanen massaal aan de buis gekleefd zitten om de verwikkelingen in het conflict te volgen

Een andere marktvorser echter constateerde afgelopen week slechts een daling van hooguit 1 procent in de onlinebestedingen. Dit bureau, BizRate.com, wijst erop dat de verkopen via internet ten opzichte van een jaar eerder zelfs met 10 procent zijn gestegen tot een bedrag van 921 miljoen dollar. BizRate.com noemt de geringe afname van het elektronische handel opmerkelijk, omdat na de aanslagen op 11 september 2001 de omzet via internet met 37 procent daalde.