1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Internetprovider Chello, onderdeel van kabelexploitant UPC, weigert sinds kort e-mail af te leveren die afkomstig is van de grote Canadese internetprovider Bell-Sympatico. Vermoedelijk komt er te veel spam via Sympatico naar Nederland en blokkeert Chello nu alle e-mail. Indien mensen vanuit Canada via de Sympatico-provider een e-mail sturen naar familie of bekenden met een Chello-adres, krijgen deze de post terug met de mededeling: "This Message was undeliverable due to the following reason: you are not allowed to send mail to" en dan het e-mailadres van de geadresseerde.

Het blokkeren van e-mail die afkomstig is van bepaalde ‘besmette’ afzenders (IP-adressen) komt vaker voor. Indien een afzender op een zogenoemde blocklist staat en de provider of de gebruiker een e-mailfilter aan heeft staan dat werkt met deze zwarte lijsten, dan wordt de e-mail gemarkeerd als spam of wordt deze in z’n geheel geblokkeerd.

Hierbij gaat overigens wel eens wat mis. Zo weerde Microsofts Internetdienst MSN eerder dit jaar e-mail die afkomstig was van AOL- en Earthlink-abonnees. De netwerken van internetaanbieders werden door het spamfilter van MSN ten onrechte als bron van ongevraagde commerciële e-mail aangemerkt. Woordvoerder Mark Zellenrath van Chello kon woensdag inhoudelijk nog niet erg diep ingaan op de kwestie. Wel stelde hij dat de grote hoeveelheid spam die via Sympatico zou worden verzonden hoogstwaarschijnlijk de reden is voor de blokkade.