2min

Tags in dit artikel

, , ,

Bij PC Pro is een artikel verschenen met interessante resultaten van een door Forrester uitgevoerd onderzoek. Volgens dit onderzoeksbureau is de enige manier om spam effectief aan te pakken het laten betalen van elk mailtje. De huidige maatregelen stoppen de professionele spammers niet en kosten tevens veel geld. Ook is de uitwerking van de maatregelen niet zo positief als men hoopte. De gebruikers ontvangen dankzij de filters van de providers misschien minder spam, maar in een tegenreactie zijn de spammers gewoon meer mailtjes gaan versturen.

Elke ‘beveiliging’ die wordt ingebouwd tegen de grote hoevelheden spamberichten, wordt op slimme wijze omzeild door de notoire spammers. Volgens Forrester is het internet dan ook langzaam aan het ‘stikken’. Providers en bedrijven betalen enorme bedragen voor het dataverkeer en gebruikers geven aan dat ze e-mail als communicatiemiddel steeds minder interessant vinden. Dankzij de inventiviteit van de spammers verwacht men dat wetgeving omtrent de ‘internetterreur’ niet zal werken. Als het versturen van een e-mail echter geld zal gaan kosten, al is het maar een miniem bedrag, zal dit een flinke slag zijn voor de spammers: "Even one quarter of $.0.01 per message would crush spammers’ business model,’ the report claims. ‘A charge of $2.50 per thousand messages would add $2,500 to the cost of a one-million-message campaign, seriously undermining spam’s economics."

Naar verwachting zullen grote legitieme bedrijven zelfs geld besparen. Als voorbeeld wordt een bedrijf gegeven dat veertigduizend e-mails per dag verstuurt en er vijftienduizend ontvangt. De kosten van deze mails zullen onder de kosten liggen die gemaakt worden bij het filteren van berichten, de door spam gebruikte bandbreedte en de opslag van alle berichten. Volgens bepaalde rekenmodellen lopen de besparingen op deze manier op tot dertigduizend dollar per jaar. De invoering van een dergelijk betaalsysteem zou echter zeer lastig te realiseren zijn. Naast de technische kant van de zaak zouden alle ISP’s het ermee eens moeten zijn én, niet minder belangrijk, zouden de gebruikers achter het plan moeten staan.