2min

Tags in dit artikel

, ,

Reclames zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Op reclamezuilen, in etalages, abri’s, kranten en tijdschriften, overal prijzen fabrikanten hun producten aan. De stortvloed aan reclame zorgt er echter vaak voor dat je net die ene interessante reclame vergeten bent als je thuiskomt. ‘Pluk’, de nieuwe service van BarTrack en KPN moet daar echter verandering in brengen.

De doorsnee consument ziet elke dag ongeveer 3000 advertenties of andere reclameuitingen aan zich voorbijkomen. Soms grijpen de fabrikanten de reclame aan om een verwijzing te maken naar een internetsite, maar uit onderzoek is gebleken dat 40 procent van de consumenten deze verwijzing niet kan onthouden. De mensen die het adres van de website wel weten te onthouden kunnen bij een bezoek aan die site de specifieke informatie maar lastig vinden.

Pluk gaat dit echter tegen, door mensen een online geheugensteuntje te bieden voor interessante reclames. Adverteerders kunnen zich aanmelden bij Pluk en een code aanvragen die ze kunnen koppelen aan een link naar de website van het product of de dienst. Vervolgens kunnen ze deze Plukcode bij hun advertentie vermelden. Als een consument de reclame interessant vind kan hij de code bij de advertentie sms’en naar ‘pluk’, oftewel 7585. Op de persoonlijk pagina op Pluk.nl wordt dan het bijbehorende linkje geplaatst. Thuis kan de gebruiker de link volgen en extra informatie lezen over de reclame.

"Met deze nieuwe dienst biedt KPN nog een innovatief communicatiemiddel om aanbod en vraag in de informatiewereld bij elkaar te brengen. Pluk past in de strategie van KPN om interactieve diensten te ontwikkelen op mobiel, internet en TV", aldus Ludolf Rasterhoff, directeur KPN TV en Media. Ook partner BarTrack is enthousiast over de service. "Het heeft mij altijd al verbaasd dat de online en offline werelden zo gescheiden van elkaar opereerden. Daar komt nu verandering in en de reacties uit de markt zijn zeer veelbelovend", aldus Bart Grol, directeur van BarTrack en de nieuwe Pluk Company.

Het aanmelden bij de nieuwe dienst is gratis, het versturen van een sms gaat tegen de tarieven van de provider. In sommige gevallen kunnen er extra kosten zijn, maar als dat zo is wordt dat duidelijk bij de Plukcode vermeld. Aanmelden kan zeer eenvoudig door je eerste Plukcode te sms’en, je krijgt dan direct een eigen pagina. Mensen met een prepaid-abonnement van KPN, Vodafone, Telfort, Orange of T-Mobile kunnen gebruik maken van de dienst.
Het eerste bedrijf dat de dienst zal gaan ondersteunen is PCM Media, de uitgever denkt het systeem goed te kunnen toepassen op haar dagbladen en andere media.