Abonneer je gratis op Techzine!

De populaire vriendensite MySpace heeft afgelopen vrijdag laten weten dat het een begin gaat maken met de verkoop van digitale muziek. In eerste instantie zijn en drie miljoen nummers van bands zonder platencontract beschikbaar.

Moedermaatschappij News Corp. en de oprichters van MySpace hebben grootste plannen met de entree op de markt voor digitale muziekverkoop. Medeoprichter Chris DeWolfe liet weten dat MySpace de grootste muziekwinkel ter wereld moet worden. Volgens DeWolfe zijn er veel mensen die een alternatief willen voor iTunes en MySpace biedt volgens hem die mogelijkheid.

Tot het einde van dit jaar biedt MySpace bands zonder platencontract de mogelijkheid om hun muziek op de site aan te bieden. De muziek komt dan op een eigen MySpace site van de band te staan, maar fans kunnen de muziek ook op hun site aanbieden. Bands kunnen zelf bepalen hoe duur een nummer wordt, maar moeten in ieder geval een bepaald bedrag afdragen aan MySpace. De nummers die gedownload worden zijn overigens niet voorzien van een DRM systeem, waardoor ze af te spelen zijn op vrijwel iedere MP3-speler, waaronder Apple’s iPod.

De technische kant van de muziekwinkel van MySpace wordt geregeld door het bedrijf Snocap dat opgericht is door Shawn Fanning. Hij werd bekend door Napster, één van de eerste uitwisseldiensten. DeWolfe liet weten dat de service gaandeweg aangepast kan worden, wanneer grote platenmaatschappijen zich aandienen. Analisten verwachten echter dat platenmaatschappijen niet snel hun weg zullen vinden naar MySpace, aangezien de nummers zonder beveiliging worden aangeboden.