Abonneer je gratis op Techzine!

Twee professors van de Universiteit in Indiana hebben hun krachten gebundeld en samen een spel ontwikkeld dat studenten helpt bij het leren van scheikunde.

Niet meer honderden pagina’s droge lesstof doornemen of in het lab met bekertjes en pipetjes rommelen, maar aliens en andere duistere krachten bestrijden die de aarde willen vernietigen door haar op te warmen. Dat is wat Gabriela Weaver en Carlos Morales bedachten om het vak scheikunde beter te kunnen onderwijzen aan hun studenten.

Een spel maken is echter makkelijker gezegd dan gedaan, maar Morales draait er zijn hand niet voor om. Momenteel werkt hij bij de universiteit en geeft hij les in de techniek van computergraphics, maar lange tijd was hij in de commerciële sector werkzaam als ontwikkelaar voor Xbox spellen. Hij wist dan ook als geen andere dat spellen een andere manier van interactiviteit bieden voor studenten en een goede aanvulling zijn op het traditionele onderwijs. Voor zijn studenten was het ontwikkelen van de game ook een goede oefening, des te meer omdat ze samen moesten werken met de scheikundestudenten van professor Gabriela Weaver.

Weaver is minder bekend in dit wereldje maar heeft wel gemerkt dat spellen een verslavende uitwerking kunnen hebben, vooral op jongeren. Omdat ze zelf al op diverse vlakken gewerkt heeft aan alternatieve lesmethodes besloot ze dan ook haar kennis van scheikunde te combineren met Morales’ kennis van games.


Het spel, genaamd ChemGame, bestaat uit zeven kamers waar de studenten de hoofdpersoon van het spelletje doorheen moet loodsen. In elke kamer moet een gevecht worden aangegaan met aliens of andere vijanden die wapens hebben die zuren schieten, of warmte en kou uitstralen. Studenten zullen vervolgens hun Scheikundekennis moeten aanwenden om de vijand te verslaan en de uitgang van de kamer te bereiken. Ze hoeven daarvoor geen ingewikkelde scheikundige berekeningen uit te voeren, maar wel bekend zijn met de basis van Scheikunde. Mochten ze er toch niet uitkomen, dan is er in elke ruimte een informatiezuil die een hint geeft. Een kort filmpje van het spel is hier te downloaden

Alhoewel Morales en Weaver zich ervan bewust zijn dat spelletjes nooit het traditionele klaslokaal kunnen vervangen is het voor alle partijen een goede oefening geweest. De studenten van Morales hebben kunnen zien wat er allemaal speelt rond de ontwikkeling van een spel en de studenten van Weaver hebben nu een goed middel om eerstejaars en leerlingen van hoger onderwijs enthousiast te maken voor de studie scheikunde.