Sony heeft haar excuses aangeboden, nadat het zich de woede van dierenactivisten op de hals had gehaald vanwege het feit dat het een vers geslachte geit had gebruikt om de releaseparty van het PS2 spel God of War II in Athene aan te kleden.

Sony organiseerde op 1 maart voor twintig journalisten een feest met een ‘Grieks mythologisch thema’. De organisatie had via een lokale slager een vers geslachte geit op de kop getikt en die als aankleding van het feest gebruikt. Volgens de Engelse krant Daily Mail werden de aanwezigen druiven gevoerd door vrouwen die slechts in bodypaint gehuld waren. Verder konden de aanwezigen deelnemen aan een wedstrijd waarbij ze zoveel mogelijk soep met stukken vlees moesten eten, waarbij het vlees op de organen van de geit moesten lijken.

De krant citeerde tevens het International Fund for Animal Welfare (IFAW) en die lieten weten dat ze het buitensporig vonden dat de dood van een dier enkel gebruikt werd voor het verkopen van een paar games. Sony heeft daarop in een verklaring laten weten dat het gebruik van de geslachte geit van weinig smaak getuigt en eigenlijk ook onder de standaard van Sony zelf is. Het bedrijf heeft daarom een internationaal onderzoek ingesteld naar het evenement heeft maatregelen genomen zodat dergelijke zaken in de toekomst niet meer gebeuren.

Het is trouwens niet de eerste keer dat Sony in opspraak komt wegens een controversiële reclame. Eerder boodt het al haar excuses aan nadat het kritiek had gekregen wegens het verwijzen naar Jezus Christus in een reclame voor het tienjarig bestaan van de PlayStation. En in juli 2006 staakte Sony een reclamecampagne voor de witte PlayStation Portable, omdat deze rascistisch zou zijn.

Overigens had het IFAW ongelijk toen ze het hadden over ‘een paar games’, want God of War II was vorige maand met 833.000 verkochte exemplaren de bestverkochte consolegame in de Verenigde Staten en heeft lovende kritieken gekregen.