1 min

Tags in dit artikel

, , ,

De opensourcebrowser van Mozilla, een ieder vast bekend onder de naam Firefox, eindigde het afgelopen jaar met een martktaandeel van 30 procent in heel Europa.

Het marktaandeel in Europa is hiermee gedurende 2007 met vijf procent gestegen volgens metingen van het Franse bedrijf XiTi Monitor welke in 32 Europese landen metingen heeft gedaan.

Finland had het grootste aandeel, waar Firefox een marktaandeel van ruim 45 procent had. De topvijf bestond verder uit Slovenië, Polen, Slowakije en Hongarije. Een land als het Verenigd Koninkrijk had slechts een percentage van 17,2 procent in handen. Duitsland stond daarmee in schril contrast met 34 procent.

Opvallend genoeg had ons eigen land het kleinste marktaandeel. Met slechts 14,7 procent stond ons land onderaan de lijst van XiTi Monitor.

Binnen de resultaten zijn ook interessante gegevens te vinden, waar Microsoft in het bijzonder niet bepaald blij mee zal zijn. Waar Firefox 2.0.x met 93 procent van alle Firefox-installaties gebruikt werd, lag de verhouding binnen Internet Explorer heel anders. Internet Explorer 7 genereerde slechts 46 procent van alle Internet Explorer-bezoeken.

In totaal betekent dit dat Internet Explorer 7 een totaal marktaandeel had van 30 procent, waar Firefox 2.0 op de voet volgt met 26 procent.