Abonneer je gratis op Techzine!

Een aantal initatiefnemers hebben ervoor gekozen om een nieuwe sociale-netwerk-website online te zetten. De website draagt de naam Sociabel en richt zich voornamelijk op de wat oudere mensen.

Steeds meer babyboomers schrijven zich in op bestaande sociaalnetwerksites, maar zijn vervolgens niet of nauwelijks actief. "Logisch", zegt Richard Henderickx,mede-initiatiefnemer van Sociabel.nl. "Iemand van vijftig jaar of ouder voelt zich ook niet op zijn gemak in een discotheek met pubers. Dan is de bridge-, golf- of zeilclub een stuk gezelliger. Met die gedachte in ons achterhoofd is Sociabel.nl ontwikkeld. Een online ontmoetingsplatform waar babyboomers zich op hun gemak voelen en op een eenvoudige manier hun eigen online sociale contacten kunnen onderhouden."

Een team van drie studenten van de Haagse Hogeschool deed uitvoerig onderzoek voor Sociabel.nl. Gezamenlijk brachten ze de wensen en eisen van de betreffende doelgroep goed in kaart. Jongeren die op Hyves zitten vinden het veelal niet leuk als hun ouders ook op Hyves komen. Deze mensen geven al aan dat Hyves ook niet echt op hun gericht is. "De inhoud, toepassingen en uitstraling zijn vooral gericht op jongeren en zal daarom eerder gaan over bijvoorbeeld Justin Timberlake dan over de Beatles. Voor ons de bevestiging dat er behoefte is aan een eigen online netwerkplek, die tegelijkertijd niet oubollig of statisch is", aldus Henderickx.

Het fenomeen sociale netwerksites is de laatste jaren flink in opkomst. Jongeren zijn er al uitgebreid mee bekend, de doelgroep babyboomers nog niet. "Toch is het een ontzettend leuke manier om met familie, vrienden, kennissen en oud-klasgenoten in contact te treden. Mensen kunnen hun eigen vriendenkring aanmaken, zich voor clubs en evenementen aanmelden, een weblog starten en ook advertenties plaatsen. Zelfs eenvoudig chatten via de webcam met in het buitenland wonende familie of vrienden is mogelijk. Verder zijn de toepassingen nog niet te uitgebreid. We willen de doelgroep eerst rustig met het fenomeen kennis laten maken en goed naar hun wensen luisteren."