1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Uit een inventarisatie van Hyped.nl blijkt dat GeenStijl ongeveer veertien miljoen euro waard is, hiermee is het de meest waardevolle weblog van Nederland. De tweede plaats is neergelegd voor de weblog autoblog.nl en biertijd.nl, die respectievelijk 3,1 miljoen en 2,9 miljoen euro waard zijn.

Al met al lijkt het erop dat de weblog haar amateuristische uiterlijk allang weer kwijt is, op die manier worden weblogs steeds belangrijker in de Nederlandse samenleving. Biertijd.nl produceert bijvoorbeeld honderdveertigduizend bezoekers per dag, GeenStijl zit hier naar verwachting nog fors boven.

Ook weblogs die alweer enige tijd bestaan presteren nog altijd goed, zo is Flabber 2,5 miljoen euro waard en Vkmag zou rond de 2,1 miljoen euro waard zijn. Weblogs die zich specialiseren op een bepaald onderwerp lijken ook goed aan te slaan, marketing en internet-watching weblogs als DutchCowboys.nl, Frankwatching.com en Marketingfacts.nl zijn alle drie rond de zes ton waard.

De cijfers zijn tot stand gekomen met behulp van data van Stichting Internetreclame (STIR cijfers december 2008), Alexa.com en weblog zoekmachine Technorati.com. Verder is het aantal RSS-lezers meegenomen en het aantal berichten per dag. Ook is gekeken naar de inzetbaarheid voor advertenties. Zijn advertenties te verkopen aan de bezoekende doelgroep, bijvoorbeeld.

Al met al lijken weblogs steeds populairder te worden, de volledige lijst kan hier gevonden worden. Op deze lijst staan de dertig ‘duurste’ weblogs.