Er zijn veel klachten binnengekomen bij minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken over het communicatiesysteem C2000.

De minister schrijft vandaag een brief voor de Tweede Kamer waarin de oorzaken worden behandeld en en de oplossingen van het haperen van C2000. De oorzaken dat dit zo hoog op de agenda van de minister staat, is omdat het systeem al meerdere keren problemen heeft gehad. Onder andere met Koninginnedag in Apeldoorn, de crash van een vliegtuig van Turkish Airlines en de recente rellen op het strand van Hoek van Holland.

Bij de rellen van Hoek van Holland heeft zou het systeem overigens correct hebben gefunctioneerd. Volgens de minister zou de belasting van de masten en het netwerk die dag onder de vijftig procent zijn.

Het probleem leek daar te liggen bij de gespreksgroepen. De politie zou meerder mensen in een gespreksgroep plaatsen en het probleem is dat als een iemand een bericht door wil geven, de rest alleen maar kan luisteren.

Tijdens de gebeurtenissen op Schiphol en Koninginnedag zou er wel sprake zijn geweest van overbelasting. Volgens de minister was dit niet nodig: de dichtstbijzijnde mast zou onnodig zijn belast omdat er te veel overbodige communicatie plaatsvond.