3min

Tags in dit artikel

, , , ,

De App Store applicatiewinkel van Apple heeft wederom een nieuwe mijlpaal bereikt. Woensdag maakte de iPhone-fabrikant bekend dat er inmiddels meer dan 100.000 applicaties zijn goedgekeurd. Daarnaast zijn er inmiddels ruim twee miljard applicaties gedownload. Hoe dan ook blijkt slechts twintig procent van de applicaties echt succesvol.

De nieuwe mijlpaal zorgt ervoor dat de App Store nu ’s werelds grootste applicatiewinkel is. In ongeveer anderhalf jaar tijd groeide de App Store van zo’n vijfhonderd applicaties in juli 2008 naar zo’n 106.000 op moment van schrijven. Dit betekent overigens niet dat er momenteel evenveel applicaties verkrijgbaar zijn. Volgens de website App Shopper.com staat het aantal beschikbare applicaties momenteel op iets meer dan 97.000.

"De App Store, nu met meer dan 100.000 beschikbare applicaties, maakt duidelijk een groot verschil voor miljoenen iPhone- en iPod touch-klanten over de gehele wereld", zei Phillip Schiller, hoofd marketing bij Apple. "De iPhone SDK creëerde het eerste geweldige platform voor mobiele applicaties en onze klanten houden van al die geweldige applicaties die onze ontwikkelaars creëren."

De App Store, beschikbaar in 77 landen over de gehele wereld, biedt applicaties in twintig verschillende categorieën waaronder spelletjes, zakelijk, nieuws, sport, gezondheid, referentie en reizen. Populairste applicaties in de Nederlandse App Store zijn het puzzelspelletje ‘Fling’ en ‘Ping!’, een applicatie waarmee je van iPhone naar iPhone berichtjes kunt versturen, hetgeen volgens de makers sneller is dan een simpel smsje.

Twintig procent succesvol
Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. Volgens AppsFire wordt eigenlijk maar twintig procent van alle applicaties echt gebruikt. Dat wil zeggen gedownload en vervolgens niet van het toestel verwijderd. Wat daadwerkelijk gebruikt wordt ligt mogelijk nog lager. Daarnaast is er maar een zeer klein gedeelte van de applicaties dat door vijftig procent (of meer) van de iPhone-gebruikers wordt gebruikt. Volgens AppsFire is de App Store dan ook gemaakt voor applicaties die korte tijd een succes zijn en niet voor de lange termijn.

Uit onderzoek van AppsFire blijkt bijvoorbeeld dat 1,76 procent van de gebruikers die applicatie die op plek 1000 staat in zijn bezit heeft, terwijl de applicatie die op plek 5 staat door ruim 51 procent van de gebruikers is gekocht. Zodra een applicatie niet meer populair of minder populair is, daalt dit percentage dan ook heel snel. Buiten die top 25 of top 100 kunnen dus zeer kwalitatieve applicaties staan, maar die worden niet gevonden omdat ze niet populair (meer) zijn.

Marketing
Daar komt bij dat mensen bij 100.000 applicaties natuurlijk door de bomen het bos niet meer zien. Het aspect marketing is dan ook zeer belangrijk om een applicatie in de belangstelling te houden. De App Store biedt slechts een platform voor ontwikkelaars om applicaties aan te bieden en daar ook geld mee te verdienen, maar voor marketing moeten de ontwikkelaars zelf zorgen. Apple helpt ze een beetje door de zogenaamde top-lijsten, maar het merendeel van de applicaties komt daar niet in voor en wordt dus ook minder snel gevonden door iPhone-gebruikers.

Onverminderd populair
Ondanks alles zal de App Store niet minder populair worden. Apple heeft reeds een lange weg achter de rug met zowel euforische als minder leuke momenten, maar de klanten blijven hun weg naar de App Store waarschijnlijk wel vinden. Sinds Apple in 2008 met de App Store startte zagen veel nieuwe applicatiewinkels het levenslicht: Nokia kwam met zijn Ovi Store, Microsoft lanceerde een eigen winkel voor Windows Mobile en niet te vergeten deed ook Google een duit in het zakje met zijn Android Market.