2min

Tags in dit artikel

, ,

AT&T CEO Ralph de la Vega heeft aangegeven dat hij van plan is om zware gebruikers van het mobiele internet te gaan opvoeden. Ongeveer drie procent van de gebruikers zorgt voor veertig procent van de data, iets dat la Vega zwaar overdreven vindt.

Hij wil daarom de gebruikers gaan opvoeden en laten zien wat je nu precies met bijvoorbeeld één MB kan doen. Op die manier wil de CEO ervoor zorgen dat de zwaargebruikers minder belastende dingen voor het netwerk gaan doen. Zodra de opvoedsessie is geweest en men nog steeds buitensporig veel data gebruikt, wil la Vega de tarieven verhogen voor deze gebruikers. Op die manier betaal je dus proportioneel meer aan de hand van de hoeveelheid data die je verzet.

Het valt op dat op het netwerk van AT&T vooral iPhone-gebruikers veel data lijken te verzetten. Dit komt vooral omdat iPhone-gebruikers meer multimediale toepassingen gebruiken, zoals streaming van YouTube-filmpjes en het streamen van muziek enzovoorts. AT&T stelt dat de gebruikers niet op de hoogte zijn van de consequenties die het heeft voor het netwerk. "We moeten gebruikers eerst laten zien wat er nu precies gedaan kan worden met bijvoorbeeld één MB," aldus de CEO. Die ook meteen aangeeft dat hij realtime inzicht wil gaan geven in het gebruik. "Op het langere termijn willen we een proportioneel stelsel invoeren, dat ervoor zorgt dat zwaargebruikers meer betalen."

De problemen spelen al langer. Eerder gaven diverse Amerikaanse telecomproviders al aan te zoeken naar manieren om het gebruik van de zwaargebruikers in te perken. De providers zoeken namelijk naar een manier om effectieve load-balancing toe te passen. Tegenstanders geven op hun beurt aan dat AT&T te lijden heeft onder hun eigen succes met betrekking tot de iPhone, omdat vooral iPhone-gebruikers veel data verzetten. Wat er nu precies gaat gebeuren is nog afwachten, de CEO is nog niet zeker of de plannen doorgezet gaan worden.