4min

Het gonst de afgelopen dagen van de geruchten over een vermeende relatie tussen Apple en Microsoft. Apple zou van plan zijn om Microsofts Bing-zoekmachine de standaard zoekmachine te maken in de nieuwe iPhone OS 4-software. Het wordt gezien als een poging om de dominantie van zoekgigant Google af te zwakken.

BusinessWeek meldt woensdag, dat Apple en Microsoft al enkele weken met elkaar in gesprek zijn. De website baseert zich op twee bronnen die ‘bekend zijn met de gesprekken’. De gesprekken zouden gaan over de toenemende rivaliteit tussen Apple en Google. Recentelijk lanceerde Google nog zijn eigen smartphone, de Nexus One, een toestel dat rechtstreeks concurreert met Apples iPhone.

"Apple en Google weten dat de ander zijn primaire vijand is", verklaarde een van de bronnen tegenover BusinessWeek. "Microsoft is nu een pion in deze strijd." De ooit zo goede relatie tussen Apple en Google lijkt sterk bekoeld te zijn nadat afgelopen jaar Googles CEO Eric Schmidt Apples raad van bestuur verliet uit angst voor represailles van de Amerikaanse handelswaakhond FTC, die een onderzoek naar de samenwerking tussen de twee bedrijven was gestart.

Sindsdien concurreren de twee bedrijven op steeds meer gebieden met elkaar. Google introduceerde niet alleen een eigen smartphone, maar kwam ook met een eigen mobiel besturingssysteem, Android, als directe concurrent van Apples iPhone OS. Ook lanceerde het bedrijf zijn eigen browser met de naam Chrome en concurreert daarmee al sinds eind 2008 met Apples Safari-browser. Apple-topman Steve Jobs zou zelfs gezegd hebben dat hij Eric Schmidt haat.

Bing als standaard zoekmachine op iPhone

Mochten Apple en Microsoft daadwerkelijk de handen ineenslaan, dan betekent dat, dat iPhone-gebruikers automatisch Microsofts Bing-zoekmachine voorgeschoteld krijgen als standaard zoekmachine. Momenteel is Google de standaard zoekmachine op de iPhone, wat overigens voor de zoekgigant niet zonder profijt is. Afgezien van het gebruik van de zoekmachine, krijgt Google ook inkomsten door advertenties geplaatst naast zoekresultaten. Hiervan krijgt Apple ook weer een gedeelte.

Volgens mobiel advertentiebedrijf AdMob, dat verantwoordelijk is voor een groot deel van alle mobiele advertenties, worden tegenwoordig de meeste van deze advertenties bekeken op Apples iPhone en iPod touch. De deal zou Microsoft dus veel geld in het laatje kunnen brengen. Volgens BusinessWeek zou Microsoft mogelijk bereid zijn om een groter deel van de inkomsten of een hoger jaarlijks bedrag met Apple te delen dan nu het geval is bij Google.

De kans bestaat, dat Microsoft niet alleen Bing naar de iPhone wil brengen, maar ook lobbyt om de zoekmachine een alternatief in Apples Safari-browser te maken. Momenteel kunnen gebruikers van Safari alleen kiezen uit de zoekmachines van Google en Yahoo. Bij andere browsers, zoals Microsofts eigen Internet Explorer, is het mogelijk om verschillende zoekmachines te kiezen. Googles Chrome-browser daarentegen laat gebruikers alleen met de eigen zoekmachine zoeken.

Ook qua marktaandeel zou de overeenkomst goed zijn voor Microsoft. Van de mensen die mobiele zoekmachines gebruiken, gebruikte in november 86 procent Googles zoekmachine tegenover 11 procent die Bing gebruikte, aldus cijfers van de Nielsen Co.

Rivaliteit tussen Apple en Microsoft

Toch lijkt het er volgens BusinessWeek op dat een overeenkomst tussen Apple en Microsoft maar van korte duur zal zijn. Apple zou volgens een van de bronnen zelf bezig zijn met een eigen zoektechnologie. "Als Apple een zoekovereenkomst met Microsoft sluit, gaat het erom om zichzelf tijd te kopen", aldus de bron.

Bovendien staan Apple en Microsoft nou niet bekend als de beste vrienden. Meer dan eens maakte Apple de softwarefabrikant uit Redmond belachelijk op zijn jaarlijkse WWDC of in een van de vele ‘Get a Mac’-spotjes op de Amerikaanse televisie. Toch zouden de twee bedrijven geen haatdragende gevoelens tegenover elkaar hebben.

Microsoft ontwikkelt nog steeds software voor de Mac, zoals de officesuite Office for Mac. Toen Apples mede-oprichter Steve Jobs in 1997 weer in dienst kwam bij het bedrijf, was een van de eerste dingen die hij deed, een schikking treffen voor Apples inbreuk op intellectueel eigendom van Microsoft, met de belofte dat Microsoft Office for Mac-gebruikers niet in de steek zou laten.

Uiteraard was deze belofte ook voor Microsoft in financieel opzicht niet nadelig. Microsofts Office for Mac is nog altijd een van de meestgebruikte officepakketen voor de Mac. Apples eigen iWork-officesuite en Microsofts Office for Mac lijken voorlopig dan ook gebroederlijk naast elkaar te kunnen leven.

‘Meer risico dan profijt’

Volgens een analyse van een team van analisten van Oppenheimer is een dergelijke overeenkomst tussen Apple en Microsoft niet geheel zonder risico. Volgens analist Yair Reiner is met name het imago van Apple van het bedrijf dat Microsoft belachelijk maakt schadelijk. "Gezellig doen (met Microsoft) brengt mogelijk meer risico dan profijt met zich mee, temeer omdat het botst met de Mac vs PC-campagne en de identiteit van het merk Apple", schrijft Reiner.

Volgens analist Jason Helfstein is het wel waarschijnlijk dat gebruikers hun standaard zoekmachine op de iPhone aan kunnen passen. Hij stelt dat een overeenkomst tussen Apple en Microsoft voor Google op de lange termijn wel nadelig zal zijn, maar dat de verandering geen verrassing zal zijn voor een ieder die de technologiesector (nauwlettend) in de gaten houdt.

Voorlopig zijn het allemaal nog geruchten, maar wie weet staan Apple-topman Steve Jobs en Microsoft-CEO Steve Ballmer volgende week woensdag wel amicaal naast elkaar om aan te kondigen dat Apple een overeenkomst met Microsoft is aangegaan om Bing de standaard zoekmachine op de iPhone te maken. Het zal ongetwijfeld tot verontwaardigde reacties leiden, maar erg waarschijnlijk lijkt het vooralsnog niet.