Tablets met daarop Windows 7 geïnstalleerd verkopen wereldwijd beter dan de Blackberry Playbook tablet van RIM. Dat nieuws zal ongetwijfeld niet positief worden ontvangen door de aandeelhouders van RIM. De grote vraag is of RIM de verkoopcijfers nog kan verbeteren ten opzichte van Windows 7.

Op dit moment heeft Microsoft met Windows 7 in totaal 4,6 procent van de tabletmarkt in handen, RIM heeft met de Playbook een marktaandeel van 3,3 procent. Daarbij moet worden opgemerkt dat Windows 7 nooit gebouwd is om te werken op een tablet, veel fabrikanten laten het besturingssysteem daarom links liggen.

Ook het afgelopen kwartaal werden er meer Windows 7-tablets verkocht dan Blackberry Playbooks. Dit terwijl het besturingssysteem van de PlayBook, welke draait op QNX, wel is geoptimaliseerd voor tablets. Het enige probleem waar de Playbook nog mee kampt is dat er nog niet voldoende apps voor zijn, daarnaast is er momenteel alleen een 7 inch variant te verkrijgen en nog geen 10 inch model.

In de Playbook review van Techzine kwam ook naar voren dat de Playbook wel degelijk de potentie heeft om een groot succes te worden, veel van de functies bevielen dan ook erg goed. Op basis van onze review zal RIM nog een paar stappen harder moeten lopen om van de Playbook een groter succes te maken. Of het ooit in staat zal zijn Microsoft te verslaan op de tabletmarkt blijft een lastige vraag, ook Microsoft werkt momenteel aan een tabletversie van Windows, namelijk Windows 8.

Het zal ongetwijfeld geen verassing zijn dat de tabletmarkt op dit moment wordt gedomineerd door Apple’s iPad. Apple heeft 61,3 procent van de markt in handen gevolgd door Google’s Android met een marktaandeel van 30 procent. Android is daarmee flink wat marktaandeel aan het afpakken van Apple, het vorige kwartaal had Apple nog 94,3 procent van de markt in handen en Android slechts 2,9 procent.