De populaire downloadwebsite download.com van CNET heeft besloten om een nieuw verdienmodel uit te rollen. Zowel bezoekers van de website als de bedrijven die hun software aanbieden via download.com zijn erg ontevreden over de nieuwe strategie van de website. Er wordt namelijk een installer met zogenaamde bloatware toegevoegd.

Als je nu een applicatie download op download.com en vervolgens opent, krijg je eerst de installer van CNET’s Download.com te zien. Wat deze installer doet is niet meer dan het vragen of er een toolbar geïnstalleerd mag worden en of de startpagina en zoekmachine van je browser mag worden aangepast, zogenaamde bloatware. Toen Techzine een test uitvoerde werden de diensten van Babylon gepromoot. Daarna wordt de applicatie gedownload die je eigenlijk wilden hebben en wordt de echte installatie procedure gestart.

Als een gebruiker niet oplet en gewoon op volgende blijft klikken zal deze toolbar van Babylon, plus de startpagina en standaard zoekmachine worden aangepast in Babylon. Iets waar veel bezoekers van download.com niet bepaald blij van worden.

Ook de softwarefabrikanten die hun applicaties aanbieden via download.com zijn alles behalve blij. CNET heeft eenzijdig de voorwaarden van haar website aangepast, waarin het stelt dat iedereen die zijn software aanbiedt via download.com automatisch akkoord gaat met de voorwaarden dat download.com er een eigen installer voor mag plaatsen. Op dit moment gebeurt het alleen nog bij zeer populaire applicaties maar de bedoeling is om op termijn alle applicaties te voorzien van deze speciale installer.