Je zou denken dat studenten met al het ‘Googlen’ naar boekverslagen van boeken die ze niet hebben gelezen, de huidige studenten begrijpen hoe een zoekmachine werkt. Integendeel, ze hebben geen flauw idee!

Antropologen van de Illinois Wesleyan University deden een gedetailleerd onderzoek onder dertig Amerikaanse studenten. Slechts zeven studenten waren in staat een "redelijk goed uitgevoerde zoekopdracht" te doen.

"Ze hadden eigenlijk geen idee over de logica die ten grondslag ligt aan hoe de zoekmachine de resultaten organiseert en weergeeft. Daardoor wisten studenten niet hoe ze een zoekopdracht moesten opbouwen om uiteindelijk bij juiste bronnen uit te komen. Bijvoorbeeld, door de zoekopdracht te beperken tot nieuwsartikelen of het gebruik maken van specifieke databases zoals Google Book Search of Google Scholar", aldus onderzoekleiders Lynda Duke en Andrew Asher.

Duke en Asher waren verrast door de mate waarin onderzoeksvaardigheden ontbraken, waarvan ze dachten dat studenten ze al op de middelbare school onder de knie zouden hebben. Zelfs de studenten die op de middelbare school hoog presteerde hadden last van deze tekortkomingen, vertelde Asher tijdens een interview aan de online nieuwsuitgever Inside Higher.

Dit ondersteunt ook een eerder onderzoek, waar uit bleek dat een ongekend hoog aantal van de zogenaamde "digitale generatie" net zo verloren is op het internet als hun "achtergebleven" ouders. Een cursus Googlen klinkt in de oren van sommige wellicht overbodig maar volgens dit onderzoek is het zo gek nog niet.