2min

Tags in dit artikel

, ,

De gamingmarkt groeit vrijwel dagelijks, zo laten de verkoopcijfers van videogames zien. In 2010 ging er 66,6 miljard dollar om in deze business. In 2016 zal dat oplopen naar 81 miljard dollar. In de toekomst zullen steeds meer games online gekocht worden in plaats van in de winkel. Volgens de laatste voorspellingen zullen consumenten vanaf 2013 meer games downloaden dan in de retail kopen.

Dat blijkt uit onderzoek van DFC Intelligence. Volgens analist David Cole was 2008 een topjaar voor de gamesindustrie: toen verkochten alle retailers gezamenlijk voor 58 miljard dollar aan fysieke games. Cole verwacht dat de verkoop van fysieke games de komende jaren verder zal afnemen. In plaats daarvan zullen meer en meer gamers hun spellen voortaan downloaden. In 2016 zal de opbrengst van de fysieke verkoop dalen naar 43 miljard dollar. De totale opbrengst van alle spelverkopen (zowel fysiek als downloadable) zal dat jaar toenemen tot 81 miljard dollar.

De onderzoekers hebben ook gekeken naar de toekomst van videoconsoles. Zij denken dat de Wii U, de nieuwe console van Nintendo die ergens in 2012 zal worden gelanceerd, stabiele verkoopcijfers zal laten zien. Weliswaar zal deze console niet hetzelfde succes behalen als zijn voorganger, de Wii. Een realistische voorspelling volgens Techzine aangezien de aankondiging van de nieuwe console op de E3-beurs nogal lauw werd ontvangen door de aanwezigen.

Sony en Microsoft verkopen meer PlayStation 3 en Xbox 360 consoles dan ooit tevoren. Voorlopig zouden Sony en Microsoft dan ook niet met een nieuwe console te hoeven komen, hoewel er geruchten op het internet rondgaan dat Sony binnen nu en anderhalf jaar de PlayStation 4 onthullen. Volgens Cole vormen de consoles een belangrijke factor voor de groei van de gamesindustrie. Maar deze groei heeft met de huidige generatie consoles voorlopig een piek bereikt.

Geweldig nieuws natuurlijk voor deze bedrijven, maar niet geheel zonder gevaar. De nieuwe consoles van beide bedrijven zullen wel een zeer sublieme spelervaring moeten kunnen bieden als ze nieuwe kopers aan de haak willen slaan.

Jack Tretton, de hoogste baas bij Sony, heeft al eerder aangegeven dat hij een geweldige kans ziet voor het aanbieden van gratis games voor smartphones en tablets. Na het downloaden van deze games kunnen gebruikers voor een klein bedrag uitbreidingen kopen, zoals nieuwe wapens of extra levels.

Ook bij Microsoft zou men enthousiast zijn over het aanbieden van zogeheten free-2-play (F2P) games. Volgens geruchten die circuleren op internet zou Microsoft al met verschillende game developers hebben gesproken over F2P-overeenkomsten te sluiten.

Satoru Iwata, de CEO van Nintendo, zei onlangs dat Nintendo geen interesse heeft om gratis games te ontwikkelen. "Het gevaar van dit model is dat mensen straks de waarde van games niet meer zien en voor ons de enige manier om nog games te verkopen zal zijn om de prijs te verlagen, dan zou de toekomst voor de game-industrie een stuk minder rooskleurig zijn", aldus Iwata.