2min

Adobe geeft zich deels gewonnen in de strijd om Flash beschikbaar te krijgen op de iPhone en iPad. Adobe heeft software aangekondigd waarmee Flash-content kan worden afgespeeld op een iOS-apparaat, alleen niet via een plug-in. Bij de oplossing van Adobe is gekozen voor een servermatige omzetting; een server past het Flash-bestand aan in een stream en stuurt het daarna naar een iOS-apparaat.

Flash-ondersteuning met een Flashplayer of plug-in is daardoor niet langer nodig. Overigens betekent het niet dat alle Flash-content afspeelbaar is op een iPhone of iPad. De website moet beschikken over Adobe Flash Server 4.5. Adobe kondigde afgelopen juni al aan, dat het Adobe Flash Builder zou gaan aanpassen. Ook Flash 4.5 kreeg een opknapbeurt om de software geschikt te maken voor het maken van iOS-apps.

De oplossing van Adobe betekent eigenlijk dat het zich gewonnen geeft in de strijd met Apple omtrent Flash. Het plan was om voor iOS en diverse andere smartphoneplatformen een Flashplayer uit te brengen, maar dat werd door Apple al snel gedwarsboomd. Steve Jobs vond dat Flash een achterhaalde technologie was. Op Android is het vanaf versie 2.2 wel mogelijk om Flash-content af te spelen, maar het vraagt veel van de processor. Het kunnen afspelen van Flash-content wordt nog wel veel gebruikt als argument om een Android-toestel te kopen.
Begin augustus maakte de bekende hacker Comex het mogelijk om Flash te installeren op een iPhone 4. Hiervoor diende het toestel wel gejailbreaked te zijn.

We hoeven er echter niet op te rekenen dat Flash nu massaal beschikbaar komt op iPhones en iPads, websites die gebruik willen maken van Adobe’s Flash Media Server 4.5 moeten namelijk wel een licentie kopen van 4500 dollar. Voor hele grote uitgevers is dit wellicht het overwegen waard maar veel kleinere uitgevers zullen dit er niet voor over hebben, waardoor alternatieven voor Flash voorlopig de voorkeur zullen genieten.