2min

Tags in dit artikel

, , , , , ,

UltraViolet is een nieuwe standaard voor online filmdistributie in hoge kwaliteit. Bij een aangeschafte DVD of Blu-ray wordt er een code meegeleverd waarmee de film ook gedownload kan worden. Hiermee wordt het mogelijk om aangeschafte content op verschillende apparatuur te bekijken zoals tablets en smartphones. Gebruikers van UltraViolet hebben toegang tot een Digital Right Locker waar alle aangeschafte digitale licenties worden bewaard.

De standaard is ontwikkeld door het Digital Entertainment Content Ecosystem consortium, met onder meer grote filmstudio’s als Warner, Fox en Sony, retailers, kabelaars en fabrikanten van consumentenelektronica. Een wereldwijd geaccepteerde standaard is het echter nog niet. Diverse Nederlandse bedrijven waaronder TNO en ODmedia zijn aan het onderzoeken wat de technische en commerciële mogelijkheden zijn met UltraViolet. Het idee achter UltraViolet luidt: buy once, play everywhere, aldus Menno Bangma van TNO. ‘In het verleden was dat erg lastig. Digitale sleutels voor een speelfilm werden bijvoorbeeld opgeslagen op de harde schijf van de pc, kocht je een nieuwe pc, dan was de sleutel niet overdraagbaar. Als je dit soort procedures stroomlijnt, neemt het vertrouwen van de consument toe.’

Engeland zal het eerste Europese land zijn dat UV zal ondersteunen. Op tweede kerstdag zal Warner de film Final Destination 5 in UV-versie publiceren. Buiten Europa is UV geïntroduceerd in Amerika. Deze introductie is niet geheel vlekkeloos verlopen. Veel gebruikers klaagde over inlogproblemen en slechte kwaliteit van de films. Een ander groot probleem in de VS is dat Apple en Amazon weigeren mee te werken. Beide partijen verhuren al online filmstreams in een eigen technische omgeving en zitten niet te wachten op een universele downloadstandaard. Volgens Bangma van TNO zullen in Amerika de UV-films voornamelijk rechtstreeks via de de filmstudio’s worden verkocht en in Nederland zal deze verkoop voornamelijk plaatsvinden via retailers zoals Bol.com.