2min

Niet maandag, vrijdag of zaterdag, maar zondag is de beste dag om een nieuwe app te lanceren. De kans dat deze app dan vaker wordt gedownload is op deze dag groter dan welke andere dag ook.

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Mobilewalla. 17 weken lang, van 16 mei tot 8 september, keek het onderzoeksbureau dagelijks hoeveel apps er werden gelanceerd in de App Store en Android Market. In deze periode boden ontwikkelaars 91.754 apps aan in Apple’s App Store. Als je vervolgens kijkt op welke dag zij deze aanboden, bleek zondag de meest gekozen dag te zijn.

Uit nader onderzoek van de gegevens blijkt dat vier op de tien (42 procent) van de apps die op zondag voor het eerst aangeboden worden in de top 240 van meest gedownloade apps terecht komen. Apps die op andere dagen worden gelanceerd doen het aanzienlijk minder goed. De slechtste dag om een applicatie aan te bieden is de vrijdag: slechts 10 procent van deze apps komt in de zojuist genoemde top 240 terecht.

Een ander interessant weetje is dat apps uit de App Store vier keer zoveel kans hebben om ontdekt te worden dan applicaties in de Android Market. Dat zou komen omdat de zoek- en navigatiefunctie in de App Store beter is dan in Android Market. Wat zeer opmerkelijk te noemen is aangezien Google voldoende zoektechnologie in huis heeft, dit in tegenstelling tot Apple.

Onlangs bleek dat Apple viermaal zoveel omzet genereert als Android Market bij het verkopen van dezelfde apps.