Apple is volgens CNET zo goed als rond met Warner en Universal. De Amerikaanse producent wil een nieuwe dienst opzetten waarmee gebruikers muziek kunnen streamen, maar zou naar verluidt veel moeite hebben gehad om platenlabels te overtuigen.

Sony Music zou zijn poot nog wel stijf houden, maar wanneer Warner en Universal inderdaad toezeggen heeft Apple de meerderheid van de grote platenlabels aan boord. Apple wil de labels een deel van de opbrengsten vanuit reclames aanbieden. Deze reclames worden afgespeeld tijdens het luisteren, maar wel alleen voor niet-betalende gebruikers. Waarschijnlijk zal Apple dus ook een betaalde abonnementsvorm introduceren. Daarnaast wordt de iTunes Store geïntegreerd, zodat het makkelijk is om nummers aan te schaffen indien gewenst. De labels krijgen ook vanuit deze betaalde mogelijkheden een deel van de opbrengst toegeschoven.

Apple wil met de dienst, die iRadio zou heten, de concurrentie aangaan met de gevestigde orde in de muziekstreamingmarkt. Het gaat hierbij dan bijvoorbeeld om Spotify en Pandora. Spotify bood in eerste instantie ook nummers aan die gekocht konden worden, maar stopte hier begin dit jaar mee.

Volgens CNET zouden de deals van de platenlabels gunstiger voor hen zijn dan wat ze met Pandora hebben afgesproken. Apple zou iRadio tijdens de WWDC in juni uit de doeken willen doen en eerst introduceren in de Verenigde Staten. Snel daarna volgen het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Australië en Japan. Wanneer Nederland en België aan de beurt zijn is niet duidelijk.