1 min

Apple gaat zich meer bemoeien met bedrijven die een applicatie aanbieden waarmee nieuwe applicaties ontdekt kunnen worden. Apple beroept zich hiermee op een regel van de App Store, waarin wordt gesteld dat apps geweigerd mogen worden waneer ze gaan concurreren met de eigen applicatiewinkel.

De afgelopen tijd kwam Apple’s beleid voor de App Store weer eens in opspraak, toen de applicatie AppGratis verwijderd werd vanwege het schenden van een regel, waarvoor het eerder toestemming had gekregen van Apple. AppGratis is een dienst die gebruikers erop attendeert wanneer een applicatie tijdelijk gratis of goedkoper te verkrijgen is.

Een anonieme ontwikkelaar meldde dat zijn inzending geweigerd werd door Apple, ondanks dat zoveel mogelijk rekening werd gehouden met de regel. De ontwikkelaar maakte een app die zich richtte op het delen van aanbevelingen voor apps. In een verklaring van Apple staat vermeld dat een app geweigerd wordt als deze niet een significant andere manier van filteren, aanbevelen of zoeken biedt ten opzichte van de App Store.

Nu blijkt dat soortgelijke applicaties eveneens op meer weerstand kunnen rekenen, vanwege dezelfde regel. Het gaat om regel 2.25 van de App Store, waarin wordt gesteld dat "Apps die applicaties weergeven anders dan van de ontwikkelaar geweerd mogen worden, ook wanneer promotie van een applicatie op een verwarrende manier gebeurt."