‘Apple richt zich nu op kleine labels voor Radio’

Abonneer je gratis op Techzine!

Nu Apple contracten met alle grote labels heeft getekend voor het gebruik van muziek in iTunes Radio, gaat het bedrijf naar verluidt niet op rozen zitten. De kleinere muzieklabels zijn nu aan de beurt voor de onderhandelingen.

Om het aanbod van muziek in iTunes Radio zo compleet mogelijk te maken heeft Apple niet alleen de grote uitgevers nodig, maar ook kleinere partijen moeten aan boord springen. Volgens The Wall Street Journal richt Apple zich nu dus op het strikken van kleinere maatschappijen. Dat zou niet zo’n groot probleem moeten zijn gezien het vooruitzicht van de opbrengst.

Elk nummer dat door een iTunes Radio-gebruiker wordt afgespeeld, levert het verantwoordelijke label 0,13 dollarcent op. Ook worden de inkomsten uit advertenties door Apple gedeeld met de labels, zij krijgen 15 procent. Nadat een label een jaar deel uitmaakt van iTunes Radio gaan de inkomsten verder omhoog: 0,14 dollarcent per afgespeeld nummer en 19 procent van de advertentie-inkomsten.

Apple betaalt met deze bedragen en percentages beter dan concurrent Pandora. Die aanbieden van muziekstreaming betaalt volgens The Wall Street Journal 0,12 cent per nummer uit, of en wat voor percentage van de advertentie-inkomsten voor Pandora wordt afgedragen aan labels is onduidelijk.

Er zouden wel bepaalde voorwaarden zijn voor uitbetaling: de gebruiker mag het nummer niet al aangeschaft hebben via de iTunes Store, het nummer mag niet binnen 20 seconden overgeslagen worden en bij speciale promoties wordt ook niet uitbetaald.

Update (12:15)
Bedragen per afgespeeld nummer aangepast.