Sony had eerder al aangegeven dat de DualShock 4-controller in samenwerking met ontwikkelaars is gemaakt. Nu komt er duidelijkheid over de manier waarop dat is gegaan, Sony had immers hele andere plannen voor de controller. Die plannen hebben ontwikkelaars deels om zeep geholpen.

"Oorspronkelijk dachten we eraan om de controller drastisch te veranderen," aldus Toshimasa Aoki, manager van productplanning bij Sony Computer Entertainment. "We hebben meer dan 20 prototypes van de controller gemaakt."

Onder deze prototypes bevonden zich onder andere een controller die de vier iconische vormpjes-knoppen op de controller achterwege liet. In plaats daarvan had de controller een touchscreen, waar de knoppen op weergegeven werden. "Bij de stemming hierover was iedereen het met elkaar eens dat dit niet de oplossing was."

Ook is er een prototype geweest dat in zijn geheel bestond uit een touchscreen. Hierdoor hadden ontwikkelaars de mogelijkheid om zelf te besluiten welke knoppen ze nodig zouden hebben om het spelen van hun spel zo goed mogelijk te maken.

Uiteindelijk is besloten om dit niet te doen, omdat partnerstudio’s een traditionelere controller wilden hebben. Ze wilden dat die controller slechts enkele nieuwe toevoegingen had en niet radicaal anders zou zijn dan de gamer gewend is. Ook het feit dat gamers naar beneden zouden moeten kijken tijdens het spelen, bleek niet wenselijk te zijn, omdat het de bedoeling is dat de gebruiker naar de televisie kijkt.

Enkele toevoegingen die we nu zien in de DualShock 4-controller zijn direct afkomstig vanuit ontwikkelaars. Zo wilde ontwikkelaar Guerilla Games graag dat er een koptelefoon-aansluiting direct in de controller zat en wilde Evolution Studios graag dat er een betere gyroscoop in de controller zat voor het verbeteren van controle bij het sturen.

Ook de plaatsing van de twee analoge sticks bleek reden tot debat te zijn. Er zijn prototypes geweest met de analoge sticks op verschillende plekken. Hierbij waren ook concepten waarbij de sticks net zo geplaatst waren als bij de Xbox 360, of zelfs zoals bij de Wii U waarbij beide sticks boven zitten. Dit bleek niet wenselijk omdat de meest gebruikte knop dan te ver weg van de duim zou zitten.

Uiteindelijk is besloten om de opvallende prototypes niet te kiezen en een verbeterde versie van de vertrouwde PlayStation-controller uit te brengen, aan de hand van de feedback van de ontwikkelaars.