Kantar: “iPhone minder populair in Europa”

Abonneer je gratis op Techzine!

Apple heeft een groter marktaandeel weten te veroveren met de lancering van de iPhone 5C en iPhone 5S. Toch lijkt het bedrijf de strijd om het grootste marktaandeel in Europa te verliezen van concurrenten als Android en Windows Phone.

Met de lancering van de iPhone 5C (review) en iPhone 5S (review) in september is het marktaandeel van Apple volgens een nieuwe rapport van Kantar Worldpanel Comtech gestegen, maar de nieuwe toestellen wisten niet dezelfde impact te hebben als de iPhone 5 (review).

Dominic Sunnebo van Kantar geeft aan dat dit "geen grote verrassing is, gezien het feit dat consumenten positiever lijken bij lanceringen zoals die van de iPhone 5 dan ze zijn bij tussentijdse verbeteringen, zoals de iPhone 5C en 5S."

Succesvol
Ondanks het feit dat een reactie zoals bij de lancering van de iPhone 5 uitgebleven is, heeft de lancering van de iPhone 5C en de iPhone 5S wel gezorgd voor spectaculaire resultaten in bepaalde markten. Een voorbeeld hiervan is Japan, in oktober bestond 76,1 procent van de verkochte smartphones uit iPhones, daar zullen echter ook oudere modellen tussen zitten.

In de Verenigde Staten was de iPhone goed voor 52,8 procent van de verkochte toestellen, terwijl dit in de drie maanden voor september slechts 35,9 procent was. Hoewel veel mensen klaagden over de prijsstelling van de iPhone 5C, blijkt het toestel Apple geen windeieren te leggen. Volgens Kantar zorgt de iPhone 5C ervoor dat Apple een grotere diversiteit van verkoopprijzen heeft.

Dit zorgt ervoor dat meer mensen vanaf andere besturingssystemen overstappen op iOS. Bijna de helft van de mensen die een iPhone 5C aanschaft stapt over van een ander besturingssysteem, terwijl 80 procent van de mensen die een iPhone 5S koopt voorheen ook al iOS gebruikte.

Minder succes in Europa
Toch is Apple niet overal even populair. In Europa heeft Apple veel meer moeite met het vergroten van het marktaandeel van de iPhone. Vooral markten als Duitsland en Italië, waar de toestelkosten hoger zijn, maken het voor Apple moeilijk.

Windows Phone
Terwijl Apple moeite heeft om voet aan de grond te krijgen op deze markten, weet Windows Phone het juist goed te doen op deze markten. Het mobiele besturingssysteem van Microsoft komt steeds beter op gang op deze markt en weet 10,2 procent van de markt te veroveren op vijf van de grootste markten van Europa; Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje.

In onderstaande tabel is te zien hoe het marktaandeel van verschillende besturingssystemen veranderd zijn rond de tijd dat de nieuwe iPhone uitkwam in 2012 (iPhone 5) en 2013 (iPhone 5C en iPhone 5S)